Otsikko
Olen jo pitkään etsinyt lasten/nuorten kirjaa, jonka nimeä enkä kirjoittaa en muista. Kirja kertoo sisaruksista, joiden vanhemmat ovat kuolleet…

Kysytty

Olen jo pitkään etsinyt lasten/nuorten kirjaa, jonka nimeä enkä kirjoittaa en muista.

Kirja kertoo sisaruksista, joiden vanhemmat ovat kuolleet onnettomuudessa, mistä lapset selvisivät hengissä. Poikaa kutsutaan Kissaksi ja tytön nimi taisi olla Gwendolyn. Pojalla oli lisäksi kissa, jonka nimi taisi olla Viulu. Sisarukset lähetetään jonkun sukulaisen luo, joka on jonkinlainen velhojen tai noitien päämies. Siellä selviää, että pojalla on yhdeksän henkeä ja siksi häntä kutsutaan Kissaksi. Molemmat lapset ovat myös jonkinlaisia noitia. Pojan sisar on käyttänyt pojan henkiä omaksi hyödykseen ja niitä ei ole enää yhdeksää jäljellä. Kirja on melko jännittävä, joten ainakaan pienten lasten kirja se ei ole.

Jos pystytte auttamaan minua selvittämään kirjan nimen tai kirjailijan, olisin siitä erittäin kiitollinen :).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirja on nimeltään Noidan veli, ja sen on kirjoittanut Diana Wynne Jones. Kirja julkaistiin suomeksi WSOY:n kustantamana vuonna 1980. Uutta painosta ei ole otettu, mutta kirjastosta tai hyvällä onnella antikvariaatista se löytynee.

Englanninkielinen alkuteos on nimeltään Charmed life, ja kuuluu Chrestomanci-sarjaan, jonka muita osia ei kuitenkaan ole käännetty suomeksi. Lisää tietoa kirjailijasta ja sekä suomennetuista että suomentamattomista kirjoista löytyy esim. Wikipediasta, http://fi.wikipedia.org/wiki/Diana_Wynne_Jones#Suomennetut_teokset.