Olen jo pitemmän aikaa etsinyt erästä satua, joka ei millään hakusanalla tai kirjastoseikkailulla tunnu löytyvän. Nimen muistelisin liittyneen jollakin tasolla…

Kysytty

Hei!
Olen jo pitemmän aikaa etsinyt erästä satua, joka ei millään hakusanalla tai kirjastoseikkailulla tunnu löytyvän. Nimen muistelisin liittyneen jollakin tasolla kukkiin, lieneekö ollut Ruusunnuppu, Lilja tjs. Tarinassa kerrottiin alussa jollakin tasoa epämiellyttävästä ja itsekeskeisestä naishenkilöstä (prinsessasta?), jolla muistan olleen hyvin pitkät hiukset. Tässä alussa taisi olla enemmän ja vähemmän edesottamuksia. Muistan kuitenkin, että jossakin kohtaa tämä kyseinen naishenkilö kuoli. Se tuntui aina lapsena hämmentävältä, kun hän oli tähän asti ollut päähenkilö. Muistaakseni naiselta lähti hiukset päästä ja hän kuoli loppujen lopuksi tähän.

Hänen tyttärensä kuitenkin jäi eloon ja johonkin lasikuvun tyyppiseen. En muista yhtään, miten tästä päästiin eteenpäin, mutta tytöllä taisi kuitenkin olla sisarpuolia jo tässä vaiheessa. Hänen isänsä lähti matkoille ja kysyi tyttäriltään, mitä he halusivat lahjaksi. Muut tyttäret kysyivät paljon, mutta tämä tyttö esitti jonkin hyvin vaatimattoman toiveen.

Tarinalla taisi olla loppujen lopuksi varsin onnellinen loppu, mutta muistan kuitenkin, että se alun nainen kuoli kesken kirjan. On jäänyt pahasti vaivaamaan, kun en ole löytänyt tätä mistään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaivattu satu saattaisi olla Clemens Brentanon Satu Ruusunnupusta, joka ilmestyi suomeksi Lisbeth Zwergerin kuvittamana kirjana vuonna 1985. Tarinan alussa kuvauksen keskipisteenä on Rosmitalin herttuan kaunis sisar Rosaliina, jolla on kaksi intohimoa: kukat, erityisesti ruusut, ja hänen kaunis tukkansa, jota oli alinomaa palmikoitava ja kammattava. Hänen tyttärensä Ruusunnuppu varttuu päivä päivältä yhä suuremmaksi ja viehkeämmäksi ja jonka hiukset kasvavat yhtä ihaniksi ja pitkiksi kuin äidin hiukset. Kateus alkaa versoa Rosaliinan sydämessä, sillä lapsen tukka oli paljon kauniimpi kuin hänen omansa. Taivas rankaisee Rosalinaa: näkymättömien saksien napsutus alkaa kuulua hänen yläpuoleltaan ja keritsevät hänen päästään kaiken tukan. Tästä säikähtyneenä hän pistää Ruusunnuppua terävällä kammalla niin syvälle päälakeen, että tämä kuolee. Rosaliina asettaa lapsen kristallilasista tehtyyn arkkuun. Pian tämän jälkeen myös Rosalina kuolee. Herttua avioituu kauniin mutta kovasydämisen naisen kanssa. Herttuatar herättää Ruusunnupun, jonka noitavaimon taika on kuitenkin pitänyt elossa läpi pitkien vuosien, leikkaa pois tytön hiukset, pukee hänet säkkikankaasta tehtyyn mekkoon ja panee hänet raskaaseen ruumiilliseen työhön. Herttualle hän valehtelee tytön olevan kumminsa lähettämä orjatar. Petos paljastuu herttualle ja tämä toimittaa sisarentyttärensä pois linnasta, ja aikanaan Ruusunnupusta tulee huomattavan prinssin puoliso.