Otsikko
Olen jo pidemmän aikaa etsinyt englantilaista satua jonka nimi on suomeksi muistaakseni kaislatyttö mutten ole löytänyt sitä netistä englaniksi tai suomeksi …

Kysytty

Olen jo pidemmän aikaa etsinyt englantilaista satua jonka nimi on suomeksi muistaakseni kaislatyttö mutten ole löytänyt sitä netistä englaniksi tai suomeksi . Mikä mahtaa olla tarinan englantilainen nimi ?? tarinassa on mies jolla on kolme tytärtä ja nuorin tytär karkaa kotoaan ja rakastuu prinssiin . Enempää en muista mutta mikä mahtaa olla sadun alkuperäinen nimi ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjasta Satujen maailma (Weilin+Göös, 1984. ISBN 951-35-3132-5) löytyy Marja Haapion suomentamana "Kaislaviitta"-niminen satu. Siinä kuningas kysyy kolmelta tyttäreltään, kuinka paljon nämä rakastavat häntä. Kolmas tytär vastaa "Rakastan sinua niin kuin keittämätön ruoka rakastaa suolaa". Isä ymmärtää vastauksen väärin ja käskee tyttären lähteä heti kotoaan. Tytär päätyy kaislaviitta päällään piiaksi suureen linnaan. Tanssiaisissa, joissa hän esiintyy omissa vaatteissaan, linnan isännän poika rakastuu häneen. Kun keittiöpiika paljastuu tytöksi, johon poika oli rakastunut, järjestettään suuret häät, joihin kuningaskin kutsuttaan. Häissä tyttö määrää kuninkaalle tarjottavaksi suolatonta ruokaa ja isä ja tytärkin löytävät sadun lopussa toisensa. Satu siis lienee kysymänne. Alkuperäinen teos on The Collins book of fairy tales (Collins, 1983. ISBN 0001952188), jonka 38 satua ovat vanhojen satujen ja kansansatujen muunnelmia. Kaislaviitta on muunnelma Tuhkimo-sadusta. Kirjan kuvittaja on Caroline Sharpe, muunnelmat on kirjoittanut Susan Dickinson ym. ja kirjan on toimittanut Anne Scott. Valitettavasti alkuteosta (The Collins book of fairy tales) ei ole Suomen kirjastoissa saatavana ja suomennoksessa (Satujen maailma) ei kerrota sadun englanninkielistä nimeä tai kirjoittajaa. Satujen maailma -kirjaa löytyy lainattavaksi useista Suomen kirjastoista.

The Collins book of fairy tales /illustrated by Caroline Sharpe ; [adaptations of traditional stories by Susan Dickinson ... et al.] ; [general editor, Anne Scott].. London : Collins, 1983...

14 ääntä

Kommentit