Olen jo pidemmän aikaa etsinyt erästä norjalaista rikosromaania, jonka nimeä tai kirjoittajaa en valitettavasti muista, enkä ole löytänyt internetistä…

Kysytty

Olen jo pidemmän aikaa etsinyt erästä norjalaista rikosromaania, jonka nimeä tai kirjoittajaa en valitettavasti muista, enkä ole löytänyt internetistä hakemalla. Luin kirjan vuonna 2009 ja oletan että se oli ilmestynyt joitakin vuosia tätä ennen. Kirjoittaja on muistaakseni nainen. Kirjan tapahtumat sijoittuvat Trondheimin kaupunkiin ja ajallisesti nykyaikaan. Kirjan alkupuoli kuvaa yksinäisen miehen kokemusta asunnossaan melko ahdistavalla tavalla. Tapahtumiin liittyy muistaakseni lapsen kaappaus. Keskivaiheilla paljastuu nerokas juonenkäänne, joka saa asiat näyttäytymään aivan erilaisilta. Loppua kohti tapahtumat kiihtyvät ja seuraa takaa-ajo mm veneellä. Olisko siellä ketään norjalaisiin rikosromaaneihin perehtynyttä joka voisi tämä hatara kuvaukseni perusteella auttaa minua etsinnöissäni eteenpäin? Espoon Kivenlahden kirjastossa on ilmeisesti ainakin ollut norjalainen kirjakokoelma, mutta en tiedä miten laaja dekkarikokoelma siellä on? Voin lukea myös alkuperäiskielellä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kovin monia norjalaisia naisdekkaristeja ei ole suomennettu.
Norjalainen rikosromaani, joka eniten viittaisi antamiisi vinkkeihin, on Karin Fossumin Mustat sekunnit. Trondheim ei kuitenkaan tässä kirjassa ole tapahtumapaikka. Saman kirjoittajan Toisenlainen rakkaus -kirja voisi sopia myös, koska siinä on Huseby-niminen kaupunginosa, joka on Trondheimissa sekä kaapattu poika ja yksinäinen pedofiili. Takaa-ajoa veneellä siinä ei kuitenkaan ole.

Espoon kirjakokoelma on lahjoitettu Kulturkontakt Nordsille https://www.kulturkontaktnord.org/fi/kirjasto . Hakemalla kirjaston luettelosta löytyy paljon norjankielisiä dekkaristeja, myös suomentamattomia (hae: deckare JA norge).

Myös Dekkarinetti-sivustoa ylläpidetään. Siellä on kirjailijoiden ja kirjojen esittelyjä, ks. http://www.tornio.fi/index.php?p=Kirjailijatulkomaat
Karin Fossumin sivu: http://www.tornio.fi/index.php?p=FossumKarin

Jos Fossumin kirja ei ole etsimäsi, näistä sivustoista voisi olla apua kirjailijan ja sitä kautta oikean kirjan löytymisessä.