YKL-luokituksen systeemi-alkuiset termit

Kysytty

Olen IT-alan tohtori ja systeemimetodiikan ammattilainen. Halusin muutoksen YKL-luokitukseen, missä systeemi-alkuiset termit ovat vanhentuneita (ikään kuin 1970-luvulta). Minulle vastattiinkin, että systeemiajattelu vaatii oman luokkansa ja systeemien teoriahan on kaikkia tieteenaloja parhaiten yhdistävä tieteenala. Lähes kaikissa järjestelmissä juuri hakemistopuoli on pahimmassa tilassa, vaikka sen luulisi olevan selkein.
Onko muutosta tulossa piakkoin?
Sain juuri valmiiksi neljännen systeemi-kirjani ja se joutuu "kadoksiin" jonnekin yhteiskuntakirjallisuuden sekaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voit ehdottaa muutoksia yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmään (YKL) lähettämällä palautetta Verkko-YKL-sivuston kautta. Yksittäiset kirjastot eivät valitettavasti voi tehdä muutoksia YKL-luokitukseen, vaan muutosehdotukset tulee aina suunnata YKL:n ylläpitäjille. Löydät palautelomakkeen täältä: http://ykl.kirjastot.fi/fi-FI/palaute/.

Kaikki luokittelujärjestelmät ovat aina omaan aikaansa sidottuja yrityksiä järjestää todellisuutta ja tietoa. Tällä hetkellä ei ole olemassa yhtä kaikkien maailman kirjastojen jakamaa ja yleisesti hyväksyttyä tiedon luokittelutapaa. Sanoisin, että tässä on kysymys hyvin perustavanlaatuisesta tiedonfilosofisesta ongelmasta. Esimerkiksi yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmä perustuu Melvil Deweyn 1870-luvulla kehittämään kymmenluokitusjärjestelmään (Dewey Decimal Classification). Tähän luokitusjärjestelmään voidaan tehdä lisäyksiä ja muutoksia tiettyyn rajaan asti. Voit tarkastella YKL:ään tehtyjä muutoksia täällä: http://ykl.kirjastot.fi/fi-FI/muutokset/.

Tarkistin, että yksi kirjoistasi on sijoitettu Turun pääkirjastossa luokkaan 30.01 Yleinen yhteiskuntatiede: filosofia, teoria, tutkimusmenetelmät. Kirjastoille tulee viikoittain paljon kirjoja kuvailtavaksi ja luetteloitavaksi, joten yhtä kirjaa kohden on käytettävissä suhteellisen vähän aikaa. Usein kirja saattaa sopia useampaan YKL-luokkaan, mutta se on kuitenkin käytännön syistä sijotettava kirjastossa vain yhteen hyllypaikkaan. Siitä huolimatta, että kirja on ensisijaisesti sijoitettu yhteen hyllypaikkaan, on suurimmalle osalle kirjoista merkitty kirjastojärjestelmään useita YKL-luokkia.