Olen ihastunut runoon/ lauluun Danny Boy. The Londonderry Air. Sain runokortin Britanniasta, ja löysin lauluna youtubesta. Olen kuunnellut laulua myös…

Kysytty

Hei,
Olen ihastunut runoon/ lauluun Danny Boy. The Londonderry Air. Sain runokortin Britanniasta, ja löysin lauluna youtubesta. Olen kuunnellut laulua myös huilulla soitettuna Youtubesta tänään useita kertoja. Mikä on laulun tarina? Onko kyseessä lemmikkieläimen muistolle tehty laulu?

Haikean suloinen, surullinen laulu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Danny Boyn" sanoituksen kirjoitti vuonna 1910 englantilainen lakimies ja sanoittaja Fred Weatherly. Musiikki on tätä vanhempi pohjoisirlantilainen kansansävelmä "Londonderry Air", johon on tehty muitakin sanoituksia. Weatherlyn irlantilaissyntyinen käly Margaret kuuli sävellyksen Yhdysvalloissa vuonna 1912 ja lähetti sen nuotit Weatherlylle, joka sovitti runonsa musiikkiin.

"Danny Boyn" tarkasta merkityksestä on monta teoriaa. Yhden mukaan laulun kertoja on vanhempi, joka hyvästelee sotaan lähtevän poikansa ja toivoo hartaasti, että tämä palaisi elävänä kotiin. Tähän viittaisi avaussäkeen "the pipes are calling". Monissa brittiarmeijan irlantilaisissa tai skotlantilaisissa joukko-osastoissa perinteisiin kuuluu säkkipillien soittaminen. Pohjois-Irlannin unionistipiireissä laulu onkin tulkittu brittiarmeijan taistelukutsuna. Tasavaltalaiset taas ovat tulkinneet pojan lähtevän taistelemaan Irlannin itsenäisyyden puolesta. Joidenkin mielestä se ennakoi Weatherlyn oman Danny-pojan kohtaloa vain joitakin vuosia myöhemmin. Tämä liittyi ilmavoimiin ja kaatui ensimmäisessä maailmansodassa.

Toisen tulkinnan mukaan vanhempi suree aikuiseksi varttuneen poikansa lähtöä ulkomaille. Moni irlantilainen on lähtenyt maasta työn ja onnen perässä, ja lähdön raastavuutta sekä kaihoa kotimaahan on kuvattu usein irlantilaisissa lauluissa ja runoudessa. Yleinen on myös vuodenaikojen kierto elämänvertauskuvana: kesän loppu on huolettoman nuoruuden loppu ja talvi kuolema. Nuorukainen palaisi siis vielä rakkaaseen kotimaahan nyt jo kuolleen vanhempansa haudalle. Laulua onkin käytetty usein hautajaismusiikkina.

Sanat voidaan tulkita monilla tavoin, mutta keskeistä niissä on suru erilleen joutumisesta ja toivo jälleennäkemisestä.

Lähteet:

https://www.classicfm.com/discover-music/danny-boy-lyrics-history-tradi…

https://www.connollycove.com/danny-boy-song-lyrics-history/#the-pipes-a…