Olen ihastunut kaupan kalatiskillä myytävään savustettuun pallakseen. Tuote on kalan palanen paperin päällä. Joskus palan pinnassa kiiltelee rasva ja toisinaan…

Kysytty

Olen ihastunut kaupan kalatiskillä myytävään savustettuun pallakseen. Tuote on kalan palanen paperin päällä. Joskus palan pinnassa kiiltelee rasva ja toisinaan se on ihan kuiva. Onko tällä tekemistä tuotteen tuoreuden kanssa ja jos on, niin millä tavalla? Miten tuoreuden tunnistaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kalan savustuksessa on monta vaihetta, mitkä vaikuttavat lopputulokseen. Esimerkiksi onko kala suolattu suolaliemessä vai karkealla suolalla, kalan koko ja rasvaisuus, savustuksen kesto ja lämpötila. Lisäksi kalan "ulkonäköön" vaikutta, kuinka kauan savustuksesta on (onko pinta ehtinyt kuivahtaa) ja onko pintaa käsitelty esim. öljyllä.

Kuten huomaat, asiaan vaikuttaa moni tekijä ja tuoreutta on todella vaikea selvittää. Kannattaa varmasti kysyä ihan rohkeasti myyjältä, milloin kala on pyydetty ja milloin savustettu.