Olen huomannut, että Ruotsissa opettajia kutsutaan yleisesti sanalla fröken, mikä tarkoittaa neitiä. Millä sanalla miespuolisia opettajia kutsutaan?

Kysytty

Olen huomannut, että Ruotsissa opettajia kutsutaan yleisesti sanalla fröken, mikä tarkoittaa neitiä. Millä sanalla miespuolisia opettajia kutsutaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vastaavaa nimitystä miespuoliselle opettajalle ei ole. Kollegani, joka on käynyt koulunsa Ruotsissa, kertoi, että naisopettajia kutsutaan sanalla fröken, mutta kun miesopettajaa puhutellaan, käytetään opettajan etunimeä. Toki myös naisopettajia voi kutsua etunimellä.

Opettajien - niin naisten kuin miesten - ammattinimikkeet ovat lärare, förskolelärare tai barnskötare. Näitä sanoja ei kuitenkaan käytetä silloin kun oppilas puhuttelee opettajaa.

1 ääntä

Kommentit

Suomalaisten koulujen ruotsinkirjassa kerrottiin vuosia sitten, että miesopettajaa puhuteltiin Ruotsissa "magister".

Suomesta: Silloin kun pankissa käytiin asioimassa paikan päällä ja asiakaspalveluhenkilökuntaa oli sitä varten, asiakkaiden kuuli puhuttelevan naispuolista pankkivirkailijaa "neidiksi", iästä riippumatta.