Olen hukannut hienon romaanin. Kirjailija on ranskalainen nainen , ja kertoo noin 30-lukulaisesta koulutytöstä, joka perii isoisältään joutomaalle …

Kysytty

Olen hukannut hienon romaanin. Kirjailija on ranskalainen nainen , ja kertoo noin 30-lukulaisesta koulutytöstä, joka perii isoisältään joutomaalle lautakasana varastoidun itämaisen näyttelypaviljongin.Tyttö luiskahtaa välillä portista katsomaan aarrettaan, mutta nousukas-edistys-aikuiset eivät tuoksuvapuisesta turhasta kaatopaikkaroinasta perusta. Maa on arvokasta, tontille kaivetaan kuoppa.Unelma tuhoutuu.
Muistaisiko kukaan mikä on kirjani nimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kadonnut romaani lienee J. M. G. Le Clézion Alkusoitto (Otava, 2009). Kirjailija tosin on ranskalainen mies.

1930-luvun Pariisiin sijoittuvan tarinan alussa Ethel-tyttö vierailee isosetänsä herra Solimanin kanssa Siirtomaanäyttelyssä. Ethelin perillisekseen määrännyt herra Soliman ostaa Ranskan Intian paviljongin ja sen osat päätyvät pressun alle hänen puutarhaansa. Herra Soliman sairastuu ja kuolee ennen kuin Malvanväriseksi taloksi nimetyn paviljongin rakennustyöt saadaan alkuun. Pian tämän jälkeen Ethelin isä vie tyttärensä notaarin puheille laatimaan paperin, joka sallii hänen hallita alaikäisen lapsensa omaisuutta. Malvanvärisen talon asemesta herra Solimanin tontille aletaan rakentaa kerrostaloa.