Olen hieman pulassa. Etsin netistä materiaalia tutkielmaani, aiheena joukkoviestinnän ja media-alan merkitys ja rooli nyky-yhteiskunnassa. Asialla on aika…

Kysytty

Olen hieman pulassa. Etsin netistä materiaalia tutkielmaani, aiheena joukkoviestinnän ja media-alan merkitys ja rooli nyky-yhteiskunnassa. Asialla on aika kiire, joten tarvitsen hyviä vinkkejä. Löytyisikö netistä tietoa vai onko parempi vain suunnata kirjastoon? Kiitos jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseenne löytyy runsaasti materiaalia sekä verkosta että kirjastosta. Vaikeutena onkin materiaalimäärän rajaaminen, siksipä suosittelenkin että pyydätte esim. pääkirjastomme tietopalvelusta henkilökohtaista apua tiedonkäsittelyssä. Kerron tässä ensin, mitä mahdollisuuksia kirjastomme kokoelmista ja tietokannoista löytyy ja lopuksi millaisia linkkejä verkossa voisi hyödyntää.

Tampereen kaupunginkirjastosta (kaikissa toimipisteissä) on asiakkaiden käytettävissä seuraavanlaisia tietokantoja :

Artikkeleiden hakemiseen:
1. Aleksi - sisältää viitetietoja 236 aikakauslehden ja 15 sanomalehden artikkeleista ja arvosteluista. Aikakauslehtiartikkelien viitteitä löytyy vuodesta 1982 ja sanomalehtien vuodesta 1996 lähtien.
Pääkirjastostamme (käsikirjasto) löytyvät kopioitavaksi tai luettavaksi (ei kotilainoja) Aleksiin indeksoitavat lehdet.

2. Arto on uusien kotimaisten artikkeleiden viitetietokanta. ARTOssa on myös runsaasti linkkejä artikkeleiden kokoteksteihin. Artosta voi lähettää viitelistan tai artikkelin oman sähköpostiinsa.

3. Aamulehden elektroninen tekstiarkisto, jonne on taltioitu n. 500 000 lehdessä julkaistua artikkelia vuodesta 1994 alkaen.

SUOMA-verkkolehtipalvelusta löytyvät vapaasti verkossa saatavilla olevien verkkolehtien luettelo ja kohdasta Journalismi. Tiedotustutkimus. Viestintä
ne lehdet, jotka lehtiä, joista voisi olla hyötyä etsinnässänne.

Kirjojen hakemiseen:
4. Fennica on Suomen kansallisbibliografia, joka sisältää tiedot Suomessa painetuista tai muuten valmistetuista kirjoista ja muista aineistoista. Fennica on näistä tietokannoista ainoa jota voit vapaasti käyttää verkossa myös kotikoneilta http://fennica.linneanet.fi/

5. Tampereen yliopiston kirjaston kokoelmatietokanta Tamcat on vapaasti kaikkien käytössä ja se löytyy osoitteesta http://tamcat.linneanet.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?LANGUAGE=Finnish&DB=lo…
Tampereen yliopiston kirjaston kokoelmista löytyy mm. ns elektronista aineistoa eli esimerkiksi väitöskirjoja ja opinnäytteitä pdf-muotoisina.
Esimerkiksi Martti Soramäen väitöskirja vuodelta 2003 : Informaatioyhteiskunnan teoriat ja sähköisen viestinnän todellisuus osoitteessa http://acta.uta.fi/pdf/951-44-5844-3.pdf
Hakemalla yliopiston kirjaston tietokannasta hakusanoilla
Haku: yhdistelmähaku = (joukkoviestin?)[in Kaikki sanat/Fritext/Keyword Anywhere] AND ("vaikutu?")[in Kaikki sanat/Fritext/Keyword Anywhere] AND (yhteisk?)[in Kaikki sanat/Fritext/Keyword Anywhere] tulosjoukoksi tuli 34 teosviitettä.
Jos haetaan yleisemmillä hakusanoilla kuten tietoyhteiskunta ja yhteiskuntapolitiikka, tulosjoukot kasvavat. Kannattaakin ehkä tehdä näitä hakuja yhdessä kirjastonhoitajan kanssa, jolloin voitte yhdessä miettiä parhaiten aihettanne kuvaavat hakutermit ja tehdä tarvittavat supistukset tulosjoukoisssa.

6. Linnea on kaikkien Suomen yliopistokirjastojen yhteistietokanta - sitä voi käyttää ainoastaan kirjastossa, mutta sen avulla voi löytää sellaista materiaalia mitä mahdollisesti ei ole Tampereen yliopiston kirjaston kokoelmissa

Hakukoneilla haettaessa antamillanne aiheella löytyy myös runsaasti aineistoa.
Tällöinkin tulosjoukon runsauden takia, suosittelisin järjestettyjä aihehakemistoja kuten www.makupalat.fi ja siellä alakohtaa Tietoyhteiskunta, jonne on koottu keskeisimmät joukkoviestintään sekä tietoyhteiskuntaan keskittyvät sivustolinkitykset. Niiden lisäksi kannattaa katsoa myös
http://www.tietoyhteiskunta.fi/
Suomi.fi-palvelusta löytyvät vastaavat tietoyhteiskunta-asiat osoitteessa
http://www.suomi.fi/netfinder/search.jsp?lang=fi&q=tietoyhteiskunta