Olen harrastanut juoksua koko elämäni ja nyt kun ikää alkaa olla jo, niin juoksen ikäsarjoissa. Haluaisin tietää seuraavan asian. Täytän 50 vuotta kesällä 2011…

Kysytty

Olen harrastanut juoksua koko elämäni ja nyt kun ikää alkaa olla jo, niin juoksen ikäsarjoissa. Haluaisin tietää seuraavan asian. Täytän 50 vuotta kesällä 2011 eli ensi vuonna. Pääsenkö juoksemaan sarjaan M 50 jo ensi vuoden alusta vai täyttäessäni 50 vuotta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käännyimme kysymyksesi kanssa Suomen Urheiluliitto ry:n puoleen ja sieltä vastattiin, että ikäsarjan määräytyminen riippuu siitä kilpaillaanko Pohjoismaissa vai EM- ja MM-kilpailuissa. Suomessa ja Pohjoismaissa kilpaillaan niin sanotun kalenteri-ikäsäännön mukaan, eli uuteen sarjaan saa osallistua jo vuoden alusta, vaikka täyttäisi kyseisen ikävuoden vasta vuoden lopussa. EM- ja MM-kilpailuissa taas noudatetaan tarkkaa syntymäpäivää kilpailusarjojen määrittelyssä. Näin ollen voit siis kilpailla Suomessa M50-sarjassa jo vuoden 2011 alusta alkaen.

Lisätietoa veteraaniurheilusta löydät Suomen Veteraaniurheiluliiton sivuilta osoitteesta http://www.svu.fi/