Olen harkinnut sukunimeni muuttamista ruotsinkieliseksi mm siksi, että kyseinen nimi esiintyy 2-kielisellä alueella ja on ollut ristimänimeni ikäni.

Kysytty

Olen harkinnut sukunimeni muuttamista ruotsinkieliseksi mm siksi, että kyseinen nimi esiintyy 2-kielisellä alueella ja on ollut ristimänimeni ikäni.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maistraatin sivuilla sukunimen vaihtamisesta kerrotaan näin:

Jokainen, jolla on Suomessa kotipaikka ja joka on merkitty täällä väestötietojärjestelmään, voi muuttaa Suomessa etu- ja sukunimensä.

Lisäksi ulkomailla asuvien Suomen kansalaisten osalta, joilla on kotipaikka muussa valtiossa kuin Norjassa, Ruotsissa tai Tanskassa, voidaan nimenmuutos tehdä myös Suomessa.

Nimenmuutoksiin liittyvissä asioissa ensimmäisen asteen nimiviranomaisina toimivat maistraatit.

Nykyinen nimilaki sallii nimen muutoksen sukunimiin seuraavasti:

◾Voit ottaa käyttöön ennen ensimmäistä avioliittoa käytössäsi olleen sukunimen, kaksiosaisen sukunimen tai luopua kaksiosaisen sukunimen käyttämisestä.

◾Voit ottaa aviopuolisosi sukunimen hänen suostumuksellaan

◾Voit hakea suvussasi ollutta sukunimeä tai uudissukunimeä. Nimilautakunta antaa uudissukunimistä aina lausunnon.

◾Voit hakea vierasperäisen sukunimen kirjoitusasun muutosta helpommin käytettävissä olevaan muotoon.

Nimenmuutoksen tekeminen

Voit tehdä nimenmuutoksen joko sähköisesti, maistraatissa vierailemalla tai lähettämällä paperisen lomakkeen maistraattiin.

0 ääntä

Kommentit

Kysymys on hiukan epäselvä. Tarkoitatko, että aiot muuttaa etunimesi sukunimeksesi? Kysy neuvoa maistraatista. Käsittääkseni sukunimeksi ei tavallisesti kelpaa etunimi. Toki Suomessa on sukunimiä, jotka ovat myös etunimiä, osa siksi, että ne merkitsevät jotain konkreettista (Kari, Lumi) mutta myös etunimen näköisiä, ilmeisen vanhoja sukunimiä (Tapio, Tapani, Eeva) ...