Olen hakenut tietoja saaresta nimeltä Senja (PohjoisNorjan rannikolla, en ole löytänyt. Olisikohan senlaista norjaksi?

Kysytty

Olen hakenut tietoja saaresta nimeltä Senja (PohjoisNorjan rannikolla, en ole löytänyt.
Olisikohan senlaista norjaksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Senja on saari Norjassa, Tromssan läänissä. Se on Norjan mannermaan rannikon toiseksi suurin saari. Pohjoisessa ja luoteessa saarta ympäröi meri, koillisessa Malankivuono, idässä kapea Gisundetin salmi, etelässä Solbergfjorden sekä Vågsfjorden ja lounaassa suhteellisen avoin osa Andfjordenia. Senjan saarella on kaikkiaan neljä kuntaa, Berg, Tranøy, Torsken ja Lenvik, joista viimeisellä on osia myös mannermaalla.
Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Senja_(saari)

Senjan sanotaan olevan Norja pienoiskoossa, koska luonto on niin monipuolista ja vaihtelevaa: rannikolla on tuntureita, vuonoja, saaristoa ja hiekkarantoja, kun taas sisämaassa on kukkaniittyjä ja koivumetsiä.
Lähde: http://www.senja-online.com

Matkaopas Pohjois-Norjaan (Senja s. 74-):
http://www.e-pages.dk/visitnorway/230/81

Norjan kielellä Senjasta löytyy tietoa esimerkiksi seuraavasta kirjasta:
Kine Hellebust 2006. Tett på Troms. Oslo : Samlaget.

Kirja on matkakertomus, jossa kierretään Tromssan lääniä. Se on samaan aikaan myös hyvä tietokirja ja matkaopas, jossa kerrotaan alueesta ja sen ihmisistä, luonnosta, kulttuurista jne. Senjan saaresta on kirjassa oma lukunsa. Kirjassa on myös hieno kuvitus. Kirjoittaja Kine Hellebust on norjalainen kirjailija ja näyttelijä, joka lähtöisin Harstadista Tromssan läänistä.

Ilmakuvia ja tietoa Pohjois-Norjasta tarjoaa kirja, jossa on myös oma lukunsa Senjasta:
Ottar Brox 1993. Nord-Norge – sett fra luften. Oslo : Hjemmets Bokforlag.

Senjan pohjoisosassa sijaitsevan Øyfjordin vuonon kulttuurihistoriasta kertova kirja:
RAUØ, Kåre 1996. Folk langs ein fjord: øyfjord i Senja. Troms fylkeskommune, Kulturetaten.

Senjan asutushistoriasta kertova kirja:
STORM, Dikka 2008. Gressmyrskogen - en bygd på Senja : bosetningsmønsteret i markebygdene 1700-1900. Universitetet i Tromsø, Senter for samiske studier.

Årbok for Senja (Stonglandseidet : Senja historielag) on vuosikirja, jossa on Senjan paikallishistoriaan liittyviä kirjoituksia hyvin monenlaisista aiheista. Tietoa vuosikirjojen sisällöstä:
http://www.lokalavisa.no/lokal/aviser/15/aarbok2011_annonse.htm

Hieman vanhempi koko Tromssan lääniä käsittelevä kirja:
Ivan Kristoffersen (toim.) 1979. Troms. Bygd og by I Norge. Oslo : Gyldendal.

Jos kyseisiä kirjoja ei löydy oman alueesi kirjastosta, ovat ne saatavilla esim. Rovaniemen kaupunginkirjastosta, josta ne on mahdollista saada kaukolainaan oman kirjastosi kautta.