Olen hakenut kirjaa, jossa olisi kuvia ja historiaa ryijyista esim "Porvoon tienoo" ja "sammaleen kukka" ja vanhemmistakin toista, tekijaa en tieda. kiitos

Kysytty

Olen hakenut kirjaa, jossa olisi kuvia ja historiaa ryijyista esim "Porvoon tienoo" ja "sammaleen kukka" ja vanhemmistakin toista, tekijaa en tieda.
kiitos

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet-kirjastoissa on paljonkin ryijykirjoja, tässä muutamia:

- Rakas ryijy : suomalaisten ryijyt / Pirkko Sihvo
- Ryijy esillä : ryijyt Suomen käsityön museon kokoelmissa / [toimituskunta Marjo Kolu ... et al.]
- Ryijy elää : suomalaisia ryijyjä 1778-2008 / [toimitus:] Tuomas Sopanen, [tekstit:] Leena Willberg ;
- Willberg, Leena, Matkapeitteestä taidetekstiiliksi : suomalaisia ryijyjä kolmelta vuosisadalta
- Ryijy : ilo tehdä - onni omistaa : Vuorelma 90 : 1909-1999
- Suomalainen ryijy / [julkaisun teksti: Marjo-Riitta Saloniemi, Leena Willberg]
- Ryijy / Annikki Toikka-Karvonen ; [monivärikuvat vanhoista ryijyistä kuvannut Osmo Thiel]
- Suomen ryijyt : tekstiilihistoriallinen tutkimus / U. T. Sirelius

Kirjoissa on kuvia ryijyistä ja useimmissa myös historiaa. Kysymiäsi ryijyjä en ainakaan läpikäymistäni kirjoista löytänyt. U. T. Sireniuksen kirjassa Suomen ryijyt: tekstiilihistoriallinen tutkimus on kuva Porin tienoot -ryijystä. Mutta se ei ehkä ole etsimäsi. Tämän ryijyn kuva löytyy myös mm. Suomen käsityön ystävien sivuilta:

http://sky.workspace2.smilehouse.com/PublishedService?file=page&pageID=…

Sammaleenkukka-nimisen ryijyn kuva löytyy ainakin nettihuutokaupan sivuilta:

http://www.huuto.net/kohteet/ryijy-unto-ivaska-sammaleenkukka/177454121

Kaikki Helmetin ryijykirjat löytyvät Helmet-verkkokirjaston kautta kirjoittamalla etusivun hakuruutuun ”ryijyt”. Kirjoja voi varata ja noutaa ne haluamastaan kirjastosta:

http://helmet.fi/