Olen etsiskellyt vanhaa satua/kuvakirjaa. Kirjassa oli Miska-karhu, sekä Marja ja Darja. Tämä on oletettavasti 50-luvulta. En löytänyt netistä tietoa. Mikä…

Kysytty

Hei!
Olen etsiskellyt vanhaa satua/kuvakirjaa. Kirjassa oli Miska-karhu, sekä Marja ja Darja. Tämä on oletettavasti 50-luvulta. En löytänyt netistä tietoa. Mikä kirja kyseessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarina Miska-karhusta on venäläinen kansansatu. Yhden vanhan kuvakirjaversion siitä onnistuin löytämään. Ingeborg Meyer-Reyn kuvittamasta saksankielisestä Mischka, der Bär -kirjasta julkaistiin vuonna 1969 suomenkielinen laitos nimellä Miska-karhu.

Kirjassa mummo elelee mökissään lastenlastensa Darjan ja Marjan kanssa. Miska-karhu sieppaa tytöt yksitellen taloonsa piioiksi, mutta heidän onnistuu paeta takaisin isoäitinsä luo.