Etsin tietoa Turun kaupungin kansakoulujen kesäsiirtolatoiminnan historiasta

Kysytty

Olen etsinyt tietoja Turun kaupungin kansakoulujen kesäsiirtolatoiminnan historiasta, mutta löytänyt vain aika ylimalkaisia tietoja. Kesäsiirtoloita järjestettiin Ruissalossa. Onko kyseisestä toiminnasta olemassa tutkimusta, kirjoitettua historiateosta, julkaisua tai vastaavaa? Erityisesti minua kiinnostaa kesä 1919.

Olen kaikista lähdevihjeistä kiitollinen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kansakoulujen kesäsiirtolatoiminnasta löytyy tietoja ainakin muutamasta teoksesta. Kimmo Ikosen kirjoittamassa kirjassa, ”Turun koulut aikansa ilmiönä: 140 vuotta yleissivistävää opetusta (1872-2012)”, on luku ”Itsenäisen Suomen alkutaival”, jossa kerrotaan jonkin verran kesäsiirtolatoiminnasta.

Perusteellisempia tietoja löytyy kirjasta ”Turun kaupungin kansakoulut 1913-1923: kertomus lukuvuodelta”, johon on koottu kyseisten lukuvuosien vuosikertomukset. Vaikuttaisi siltä, että kesällä 1919 oppilaita ei lähetetty Ruissaloon vaan Paraisille, Nauvoon ja Taivassaloon. Lukuvuoden 1918-1919 vuosikertomuksessa nimittäin todetaan, että ”[t]änä vuonna ei voittamattomien esteiden tähden onnistuttu järjestämään kuin 3 siirtolaa”, s. 34. Kesäsiirtoloista löytyy tietoa myös muiden lukuvuosien kohdalta.  Esimerkiksi lukuvuoden 1916-1917 kertomuksen tiedoissa, sivulla 48, sen sijaan mainitaan, että kesällä 1917 siirtoloita oli kuusi ja yksi niistä oli Ruissalon kansakoulu.

Jos kesäsiirtolatoiminta yleisesti kiinnostaa, siitä on kerrottu yksityiskohtaisemmin Mannerheimin lastensuojeluliiton julkaisussa ”Kesäsiirtolatoiminnasta väestön lomavirkistykseen” (1974).

Lähteitä:

Ikonen, Kimmo: Turun koulut aikansa ilmiönä: 140 vuotta yleissivistävää opetusta (1872-2012), julkaistu v. 2015

Mannerheimin lastensuojeluliiton julkaisu: Kesäsiirtolatoiminnasta väestön lomavirkistykseen (1974)

Turun kaupungin kansakoulut 1913-1923: kertomus lukuvuodelta (julkaistu v. 1923)

Viitanen, Otto: Turun kansanopetuksen historiaa: alkeiskoulun perustamisesta oppivelvollisuuslakiin 1817-1921 (julkaistu v. 1947)