Otsikko
Olen etsinyt kirjastoista kirjaa, joka kertoisi Varsinais-suomalaisten tavoista ja ihmisistä yleensä, jotka asuu siellä. Tarvitsen tällaista tietoa koulua…

Kysytty

Olen etsinyt kirjastoista kirjaa, joka kertoisi Varsinais-suomalaisten tavoista ja ihmisistä yleensä, jotka asuu siellä. Tarvitsen tällaista tietoa koulua varten. Tietäisitkö mitään kirjaa, missä olisi kyseistä tietoa vai voisitko saman tien kertoa jotain siellä päin asuvista ihmisistä?
Toivottavasti voisit vastata mahd. nopeasti. Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä muutamia kirjavinkkejä:
Varsinais-Suomen historia II (1938)
Varsinais-Suomen historia III (1935)
Hämeen Härkätiellä (2002)
Kaikki nämä ovat saatavilla mm. Auran kirjastosta.
Näiden lisäksi suosittelen Heli Laaksosen runokokoelmia:
Pulu uis
Raparperisyrän
Jänes pussis (äänikirja)
sekä Heli Laaksosen kirjoituksia teoksessa Sekaherelmäpuu.
Näistä saa jo oivallisen kuvan varsinaissuomalaisesta luonteesta ja elämäntavoista.
Noin yleensä varsinaissuomalaisia pidetään varautuneina, hiukan sisäänpäin lämpiävinä, ennakkoluuloisina kaikkea uutta ja outoa kohtaan. Myös varautuneisuus ja omanarvontunto liitetään usein Varsinais-Suomen asukkaisiin. Sanotaan, että ihmiset Varsinais-Suomessa eivät helposti antaudu juttusille vieraiden kanssa ja ovat vähän jääräpäisiä jurrikoita.
Mene ja tiedä. Ehkä jotain perääkin tuossa on, mutta varmaan yksilöllisiä eroja löytyy joka puolella Suomea ja maailmaa.