Olen erään yhdistyksen puheenjohtaja (jäseniä noin 200). Eräs jäsenemme pyytää nähtäväkseen jäsenluetteloa. Onko jäsenluettelo julkinen asiakirja, ts. pitääkö…

Kysytty

Moi
Olen erään yhdistyksen puheenjohtaja (jäseniä noin 200). Eräs jäsenemme pyytää nähtäväkseen jäsenluetteloa. Onko jäsenluettelo julkinen asiakirja, ts. pitääkö luettelo lähettää hänelle katsottavaksi - kaikkihan eivät ehkä halua julkistaa jäsenyyttään? Sanooko laki tästä jotakin?

Terveisin pj.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Palvelumme ei anna juridista neuvontaa.

Todettakoon kuitenkin, että yhdistyslain 11 § säätää jäsenluettelosta:

Yhdistyksen jäsenistä on hallituksen pidettävä luetteloa. Luetteloon on merkittävä kunkin jäsenen täydellinen nimi ja kotipaikka. (30.12.1992/1614)
Yhdistyksen jäsenelle on pyydettäessä varattava tilaisuus tutustua 1 momentissa tarkoitettuihin tietoihin. Jäsenluettelossa olevien tietojen luovuttamisesta muutoin säädetään henkilörekisterilaissa (471/87). Luovuttamisesta voi päättää yhdistyksen hallitus.
HenkilörekisteriL 471/1987 on kumottu HenkilötietoL:lla 523/1999.

Yhdistyslaki 11 §
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1989/19890503#L3P11

Henkilötietolaki
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990523

1 ääntä

Kommentit

Olipas töykeä vastaus.