Onko USA:n Georgiassa villinä elävä pitkäkorvaotus kaniini vai jänis? Käytetäänkö siitä englanniksi sanaa rabbit vai hare, mitä eroa niillä on?

Kysytty

Olen epävarma englannin kielen eläimistöterminologiasta ja sen käännöksistä suomeksi.
Onko USA:n Georgiassa villinä elävä pitkäkorvaotus kaniini vai jänis? Käytetäänkö siitä englanniksi sanaa rabbit vai hare, mitä eroa niillä on?

Vastaus

Vastattu

Jäniseläimet (lagomorpha) jaotellaan kahteen heimoon: jäniksiin (leporidae) ja meillä tuntemattomampiin piiskujäniksiin eli pikoihin. Jänisten heimo jaotellaan ”varsinaisiin jäniksiin” (lepus) ja kaniineihin. Jäniksiin kuuluvista pitkäkorvista käytetään englannissa sanaa ”hare” ja kaniineista ”rabbit”.

Kaniinit eroavat jäniksistä monin tavoin. Kaniinit ovat mm. kooltaan pienempiä ja niillä on lyhyemmät korvat. Kaniinit ovat syntyessään jäniksiä avuttomampia, sillä ne syntyvät sokeina ja ilman turkkia. Lajit eroavat myös levinneisyydeltään ja elinympäristöiltään. Jänikset viihtyvät erityisesti tasangoilla kuten preerialla, tundralla ja savannilla. Kaniinien elinympäristöt taas ovat moninaisemmat.

Yhdysvalloissa elää lukuisia jänis- ja kaniinilajeja. Lajisto koostuu lähinnä eri amerikankaniineista (cottontails, lat. sylvilagus) ja useista jänislajeista (hares, lat. lepus), joista käytetään Yhdysvalloissa harhaanjohtavasti myös nimeä jackrabbits, jotka ovat siis nimestään huolimattaan jäniksiä eivätkä kaniineja. Jänislajit (hares/jackrabbits) asuttavat lähinnä vain Yhdysvaltojen länsi- ja lounaisosia. Täten maan kaakkoisosassa Georgiassa näetkin siis pitkäkorvista todennäköisemmin kaniinin (rabbit). Yleisin kaikista jänis- ja kaniinilajeista Yhdysvalloissa on pumpulihäntäkaniini (eastern cottontail). Sitä tavataan erityisesti keskilännessä ja maan kakkoisosissa.

Lähteet:

Lumpkin, S. & Seidensticker, J. (2011). Rabbits: The animal answer guide. Johns Hopkins University Press.

Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Leporidae