Raaseporin Anniina/Annika

Kysytty

Olen elänyt lapsuuteni 1980-luvulla ja rakastin lukemista. Erityisesti olen aina rakastanut historiallisia tarinoita. Minulla on aivan selkeä mielikuva, että olen tuolloin lukenut kirjan nimeltä "Raaseporin Anniina/Annika", mutta en yrittämälläkään löydä mitään kirjaa, joka olisi sinnepäinkään?
Historiallinen seikkailu, nuortenkirja Raaseporista, Raaseporin linna ja päähenkilönä Anniina/Annika.
Osaatteko auttaa?

Vastaus

Vastattu

Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokannasta löytyi Kyösti Wilkunan teos "Suomalainen linnanneiti, josta tuli kuningatar". Tietokannassa teosta on kuvattu näin:

Eletään vuoden 1464 joulun aikaa. 18-vuotias Kristiina on Raaseporin linnan voudin Aabrahamin tytär. Joulun aikaan on tapana tehdä taikoja, joiden avulla nähdään tuleva puoliso. Myös Kristiina haaveilee uljaasta ritarista. Tulee tieto, että kuningas Kaarlo Knuutinpoika on jälleen syösty vallasta. Hänen haltuunsa on annettu myös Raaseporin linna, jonne hän saapuu seuraavana keväänä. Vähitellen Kaarlo ja Kristiina kiintyvät toisiinsa ja kun Kaarloa jälleen kutsutaan ottamaan valtaistuin haltuunsa, lähtee Kristiina mukaan. Kolme vuotta myöhemmin Kaarlon ollessa kuolinvuoteellaan hänet ja Kristiina vihitään avioliittoon.

Tässä tapahtumat sijoittuvat Raaseporin linnaan, mutta päähenkilönä on Kristiina. Kirja on myös hyvin vanha. Se on julkaistu vuonna 1911, joten voi olla, ettei kyseessä ole etsimäsi teos.

Tämä teos on digitoitu ja löydät sen finna.fi -tietokannasta alla olevan linkin kautta.

https://finna.fi/Search/Results?lookfor=suomalainen+linnanneiti%2C+josta+tuli+kuningatar&type=AllFields

0 ääntä

Kommentit

Hei!
Raaseporin Anniina kertomus löytyy ala-asteen 80-luvun lukukirjasta.