Olen ehkä 10-20 vuotta sitten lukenut käännösromaanin pillerinpyörittäjästä, Scarabee-korusta. Tarina alkaa nykyajasta, on seurusteleva pari, nainen…

Kysytty

Olen ehkä 10-20 vuotta sitten lukenut käännösromaanin pillerinpyörittäjästä, Scarabee-korusta. Tarina alkaa nykyajasta, on seurusteleva pari, nainen muistaakseni Isa, miehen nimeä en muista. Ovat olleet yhdessä jo entisissä elämissään, jokaisesta oma lukunsa. Eivät koskaan saaneet toisiaan, väkivaltaisen kuoleman vuoksi. Muistelen Espanjan inkvisitiota, Ranskan vallankumousta ja Saksakin jotenkin tuntuu tutulta. Kirja siirtyy nykyaika-alusta Egyptiin Sinuhen aikoihin, ja jatkuu kuoleman jälkeen seuraavaan . Pariskunnan nimet muuttuvat vähän eri luvuissa, Isa, Isis, Isobel, Isabelle tms. Olen yrittänyt löytää kirjaa jo vuosia sitten, mutta varsinkin nyt Kata Kärkkäisen tai Sourin kirjan julkaisemisen jälkeen. Olisiko hänkin lukenut saman kirjan. Luultavasti olen lainannut kirjan Itä-Keskuksen kirjastosta. Se voi olla myös halpisromaani, joita ahmin raskausaikanani. Tässä teille pulma. Vastausta odotellen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsitty kirja lienee Medaljonki, jonka on kirjoittanut saksalainen C. C. Bergius (Weilin + Göös, 1974).

"Muinaisegyptiläinen skarabee, pillerinpyörittäjää esittävä medaljonki, muodostaa kohtalokkaan yhdyssiteen viiden rakastavaisen parin välille, joiden taustana ovat historian värikkäimpiin kuuluvat ajanjaksot."

Ekhnatonin ja Nefertitin ajan Egyptissä Medaljongin rakastavaisina ovat Isis ja Phiops, Neron Roomassa Isidora ja Philippus, inkvisition hallitsemassa Espanjassa Isabel ja Felipe, Ranskan vallankumouksen kuohuissa Isabelle ja Philippe sekä kirjan nykyhetkessä zürichiläiset opiskelijat Isa ja Phil.