Olen aloittamassa kitaran soiton opettelemista. Saako kirjastoista sanoituksia, tabulatuureja ja nuotteja? Onko niiden kopiointi luvallista?

Kysytty

Olen aloittamassa kitaran soiton opettelemista. Saako kirjastoista sanoituksia, tabulatuureja ja nuotteja? Onko niiden kopiointi luvallista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen musiikkiosastolta voi lainata mm. kitaranuotteja ja -kirjoja. Niihin kuuluvat myös kitarakoulut ja sointuoppaat, joista ehkä olet kiinnostunut kitaransoittoa opetellessasi. Myös suomenkielistä materiaalia löytyy, joskin suurin osa on vieraskielistä. Lisäksi monet viihde-, pop- ja rock-nuotit on julkaistu nimenomaan kitaraa varten, jolloin niistä löytyy mm. sointu- / tabulatuurimerkintöjä. Pelkkiä sanoituksia sisältäviä laulukirjoja meillä on suhteellisen vähän; sanoituksia etsivät lainaavatkin pääasiassa nuottijulkaisuja, joissa nuottien lisäksi on kappaleiden sanoja.

Lahden kaupunginkirjasto-maakuntakirjaston nuottien laina-aika on neljä viikkoa. Lainan voi uusiakin, mikäli teokseen ei ole tullut varauksia. Uusia voi korkeintaan viisi kertaa peräkkäin. Lainaamiseen tarvitset kirjastossamme käyvän kirjastokortin. Ellei Sinulla ole sellaista, ota kuvallinen henkilötodistus mukaan, kun haluat teettää kortin (sen saa sitten heti mukaansa).

Nuottien ja kirjojen lisäksi löytyy mm. soitonopetus-dvd-levyjä, joiden laina-aika on kaksi viikkoa.

Kitarakoulujen kirjastoluokka on 78.6507. Musiikkiosastolla käydessäsi voit pyytää apua aineiston etsimiseen tietopalvelustamme.

Kannattaa myös varautua siihen, että haluamasi nuotit voivat olla lainassa - siinä tapauksessa voit miettiä, haluatko jättää aineistoon varauksia. Varaus maksaa 1 euron / kirja, nuotti, dvd, cd ym. Varauksella varmistaa, että saa toivomansa nuotin ennen kuin se ehtii mennä lainasta palauduttuaan jollekulle toiselle lainaajalle.

Esimerkkejä aineistosta, jota voisit ehkä käyttää - muutamia mainitakseni:
- Buckingham, Bruce: Kitaraopas
- Halén, Ole: Kitaransoiton peruskurssi
- Hampinen, Kalevi: Musiikkia vapaasti kitaralla
- Hiltunen, Reijo: Absolute - oikotie kitarasointuihin
- Mätlik, Heiki: Akustinen kitara + videokuvaa sisältävä CD-ROM
- Riipinen, Pekka: Find it : löydä nuotti kitaralla
- Sointuopas : yli 1000 kitarasointua
- Styng, Jorma: Vapaa säestys ja melodiasoitto kitaralla
- Atkins, Chet: Get started on guitar
- First guitar riffs
- First guitar solos jne.

Nämä ovat suosittua aineistoa, josta voi olla syytä tehdä varauksia. Mutta hyllystä löytyy paljon muitakin vastaavia.

Aineisto on ensisijaisesti tarkoitettu lainattavaksi (käsikirjastoa lukuun ottamatta). Osastollamme on kuitenkin myös kopiokone, jolla asiakas voi itsepalveluna ottaa esim. nuoteista kopioita omaan käyttöönsä - tämä on ainakin toistaiseksi vielä luvallista. Sen sijaan kirjaston henkilökunta ei ota asiakkaalle julkaisuista kopioita. Mikäli tekijänoikeuslaki kiinnostaa Sinua laajemmin, voit tiedustella sitä luettavaksi esim. kirjaston aikuistenosastolta, ja myös internetistä löytyy nykyisin runsaasti säädöksiä.

Tervetuloa kirjaston musiikkiosastolle!