Olen allerginen koirille. Kävisin mielelläni kirjastossa lukemassa lehtiä, mutta ongelmaksi on muodostunut kirjastossa melkein päivittäin makoileva koira…

Kysytty

Hei.

Olen allerginen koirille. Kävisin mielelläni kirjastossa lukemassa lehtiä, mutta ongelmaksi on muodostunut kirjastossa melkein päivittäin makoileva koira. Koiran haju tuntuu jo ovelle asti. Kirjastoon saa kuulemma tuoda koiria henkilökunnan mukaan.
Onko verorahoilla ylläpidetty kirjasto todella tarkoitettu koiran makoilupaikaksi, vai veroa maksavien kuntalaisten käyttöön.
Käyn kyllä edelleen kirjastossa, mutta joudun käymään Vantaalla ja käynnit ovat harventuneet voinnin ja pidemmän matkan takia.
Palvelut ovat Malminkartanossa muutenkin huonontuneet, kun Horisontti lakkautettiin vuoden vaihteessa.
Terveisin eläkeläinen

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

On ikävää, että kirjastokäynnit hankaloituvat koirien vuoksi. Kysymys on vaikea. Koirien salliminen hankaloittaa allergikkojen elämää, sekä asiakkaiden että henkilökunnan. Toisaalta taas koiran jättäminen kirjaston ulkopuolelle voi hankalaa, joskus jopa vaarallista. Tämän vuoksi Helsingin kirjastot ovat päätyneet kysymyksessä erilaisiin ratkaisuihin. Allergikoille turvallisia kirjastoja (lemmikkieläinten tuonti kielletty) ovat Helsingin kirjastoista esimerkiksi Itäkeskuksen, Kannelmäen, Laajasalon, Pasilan ja Vuosaaren kirjastot. Myöskään kirjastoautoihin ei koirien tuonti ole sallittu. Asian voi tarkistaa Helmetistä etukäteen. Helmetin Kirjastot ja palvelut -hakusivulta voi etsiä kirjastot, jossa koirat on sallittu. Muissa kirjastoissa koirien pääsy kirjastoon on kielletty. Poikkeuksena näissäkin kirjastoissa ovat opaskoirat.

Lähteet:
Helmet : Näytä kirjastot, joissa on ...
http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut

Kirjastotoimen apulaisjohtajan Saara Ihamäen vastaus Helsingin Sanomissa 28.12.2013
http://www.hs.fi/mielipide/a1388123691629

Kysy kirjastonhoitajalta: Voiko Helsingin Kallion kirjastoon mennä koiran kanssa?
http://www2.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=44df1980-ddd1-4ff…

2 ääntä

Kommentit

On törkeää, että osaan kirjastoista on osalle ihmisistä pääsy evätty koirien vuoksi. Ei koiraa tarvitse myöskään jättää kirjaston ulkopuolelle vaan kotiin, jos se on vaarallinen.

Miten vaarallista koiraa ei voi jättää kirjaston ulkopuolelle, mutta sen voi tuoda kirjastoon sisään?

... siis vastauksen mukaan koira ei ole vaarallinen, vaan sen jättäminen kirjaston ulkopuolelle voi olla vaarallista.

Tuoreen tutkimuksen mukaan "Varhainen altistus lisää kissa- ja koira-allergian riskiä", kiitos lähikirjastotädeille tästä.

Toistaiseksi koirat eivät ole oppineet lukemaan. Koirille on jo koirapuistoja. Onpa hävytöntä, että allergiset eivät voi käyttää edes lähikirjastoaan. Melkoista syrjintää sairauden takia, ilmeisesti allergikko on koiraa alempiarvoinen. En hyväksy kuntaverojen käyttöä tällä tavoin.

Koiraa voi ulkoiluttaa erikseen ja käydä kirjastossa erikseen. Nyt on kyllä päättävällä taholla menneet pahasti arvot sekaisin kun rinnastetaan toiseen vaakakuppiin allergisen ihmisen mahdollisuus käyttää julkisia palveluita ja toiseen laiskan koiranomistajan mukavuuden maksimointi. Todella härskiä. Sokeita on niin pieni osa väestöstä ja heistäkin vain murto-osalla koira-avustaja, etteivät he muuta tasapainoa mihinkään vaikka heidän kohdallaan poikkeus tehtäisiinkin.

Hyvä että saa edes johonkin mennä koiran kanssa. Harva on niin allerginen ettei voi edes samassa rakennuksessa olla, kirjasto on aika iso paikka. Ja kuten vastauksessa luki, osaan kirjastoista ei saa viedä koiria, eli kaikille löytyy kyllä sopiva paikka.