Olen aina muistaessani yrittänyt löytää tietoja Muksut-yhtyeen levytyksistä, esim Pentti Saarikosken runoihin sävellettyjä Muistaakseni kaksi vinyyliälppäreitä…

Kysytty

Olen aina muistaessani yrittänyt löytää tietoja Muksut-yhtyeen levytyksistä, esim Pentti Saarikosken runoihin sävellettyjä Muistaakseni kaksi vinyyliälppäreitä. Säveltäjiä mahd. Eero Ojanen, ehkä Kaj Chydenius, Henrik-Otto Donner. 1960-1970 - luvuilla soitettiin.
Mihin äänitteet ylipäätään kuuluvat verrattuna esim. Kansallisarkiston tehtäviin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muksujen keskeinen tuotanto kattaa 1960-70-luvun vaihteessa kolme LP-levyä Otavan kirjallinen äänilevy -sarjassa: Viisumi keväästä syksyyn (nro 43, 1967), Pienen pieni (nro 67, 1969) ja Kotimainen elämänmuoto (nro 71, 1970), sekä yhden Tammen kirjallinen äänilevy -sarjassa: Ole Finlandia (1968).

Vuonna 1994 LP-levyjen kappaleet julkaistiin kokoelma-cd-levyllä Viisumi keväästä syksyyn - kootut laulut 1966-1970 (Siboney, SIBCD06)

Muksut lauloi Pentti Saarikosken lisäksi myös muiden suomalaisten lyyrikkojen (mm. Aulikki Oksanen, Lauri Viita, Lassi Sinnkonen, Jorma Ojaharju, Kari Aronpuro, Pirkko Jaakola ja Anselm Hollo) runoihin sävellettyjä lauluja. Myös muutama käännösruno kuului ohjelmistoon. Säveltäjänä toimi yhtyeen jäsen Tapio Lipponen.

Kansalliskirjaston musiikkikokoelmaan on arkistoitu suomalaisia musiikkiäänitteitä kattavasti. Kokoelmasta voi lukea lisää seuraavasta linkistä: https://www.kansalliskirjasto.fi/fi/kokoelmat/musiikkiaanitekokoelma

Lähteitä:

Muksut-diskografia

Blogikirjoitus Muksuista

Muksut Discogs-tietokannassa