Olen aikeissa ostaa uuden läppärin ja vanhasta pitäisi säästää tiedostoja yms. Auttaako kirjaston digitalkkari uuden koneen kanssa ja laittaa sen käyttökuntoon?

Kysytty

Olen aikeissa ostaa uuden läppärin ja vanhasta pitäisi säästää tiedostoja yms. Auttaako kirjaston digitalkkari uuden koneen kanssa ja laittaa sen käyttökuntoon?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Digitalkkari voi vamaan auttaa sinut ainakin alkuun. Esimerkiksi Pasilan kirjaston digitalkkarille voisit soittaa ja jutella siitä, millaista apua tarvitset ja miten paljon. Hän voi arvioida, miten laajasti hän ehtii sinua opastaa. Häneltä voit varata ajan. Tässä kuvaus:

Digitalkkarimme on datanomiopiskelija, joka suorittaa kirjastossa opintoihinsa liittyvää harjoittelujaksoa.

Hänelle voit varata ajan ja kysyä neuvoa niin kannettavan, kännykän kuin tabletinkin ongelmissa. Digitalkkarilta saat opastusta myös kirjaston laitteiden käyttöön esim. tulostamiseen, skannaamiseen, kopiointiin ja e-aineistoihin. Digitalkkari auttaa verkkoasioimisessa, mutta ei asioi puolestasi verkossa. Hän ei myöskään korjaa tietokonettasi tai ryhdy suurempiin urakoihin.

Henkilökohtainen opastus ajanvarauksella maanantaisin, tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 10-15 ja torstaisin klo 16-18 (tunniksi kerrallaan) puh. 09 310 85 426.  Muinakin aikoina voit pyytää digitalkkarin apua! Aikaa varatessasi kerro, minkälaista apua tarvitset.

Digitalkkareita on kuudessa Helsingin kaupunginkirjaston kirjastossa, Itäkeskus, Malmi, Oulunkylä, Pasila, Roihuvuori ja Vallila, löydät listan etsimällä palvelua Digitalkkari täältä http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut