Olen äidilleni etsinyt tietoa savonmurteella esitetystä runosta (ehkä laulettukin) Jahvetti Turpeisesta, tuloksetta. Äitini muistaa oman äitinsä pukeutuneen…

Kysytty

Olen äidilleni etsinyt tietoa savonmurteella esitetystä runosta (ehkä laulettukin) Jahvetti Turpeisesta, tuloksetta. Äitini muistaa oman äitinsä pukeutuneen roolivaatteisiin hyvinkin 70 vuotta sitten ja esiintyneen kylän lasten riemuksi Jahvettina, joka oli oikea immeinen savonmualta. Kaivatussa tekstissä Jahvetti lähtee Helsinkiin seikkailemaan. Mistä ihmeestä ko. tekstin löytäisin?

Vastaus

Vastattu

Jahvetti Turpeinen seikkailee Tatu Pekkarisen säveltämässä ja sanoittamassa laulussa "Savon ukko Helsingissä". Laulu alkaa: "Oekee oun minä immeinen Savon muasta Jahvetti Turpeinen". Laulussa on myös puhuttuja osuuksia. Teksti ja laulun melodianuotinnos ja sointumerkit sisältyvät seuraaviin nuotteihin:

Savolainen laulukirja (Kuopion yliopiston savolainen osakunta, 1984, s. 98-99)

Pekkarinen, Tatu: Iloinen testamentti : 115 valittua laulua (Fazerin musiikkikauppa, 1951, s. 84-86)