Olen 70-luvulla nähnyt Erkki Tantun piirroksen, jossa ukko nousee avannosta karvareuhkassa vettä valuen. Teksti:"Pistäyty ku Pieksämäen mies jäissä". Mistään…

Kysytty

Olen 70-luvulla nähnyt Erkki Tantun piirroksen, jossa ukko nousee avannosta karvareuhkassa vettä valuen. Teksti:"Pistäyty ku Pieksämäen mies jäissä". Mistään ei löydy tämän jälkeen havaintoa k.o. sutkauksesta. Piirroksen sisältänyt teos on kadonnut ilmeisesti pesänselvityksen yht.

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti en onnistunut paikantamaan kyseistä sananpartta, mutta kannustan kuitenkin vielä tutkimaan Tantun  sananlaskukokoelmia, joita on julkaistu useampi kappale. Kyseisissä kokoelmissa on sananlaskuja ympäri Suomen.

Jos kotikuntasi on Pieksämäki, niin Pieksämäen kirjasto kuuluu Lumme-kirjastoihin. Osoitteesta https://lumme.finna.fi/ pääsee hakemaan Lumme-kirjastojen aineistoa. Niiden kokoelmista löytyy hakulausekkeella (Tekijä:Tanttu, Erkki AND Kaikki osumat:(ykl 81.3)) mm. seuraavanlaisia Tanttu-kokoelmia:

Tanttu, E. & Tanttu, M. (1995). Papit ja pirut: Erkki tantun sananparsikuvituksia. Suomalaisen kirjallisuuden seura.

Tanttu, E. & Tanttu, M. (1996). Mies ja nainen: Erkki tantun sananparsikuvituksia. Suomalaisen kirjallisuuden seura.

Tanttu, E. (1962). Hyvä mieli kuin harakalla: Valikoima Erkki Tantun sananparsikuvia. Otava.

Tanttu, E. (1969). 455 parasta. Otava.

Tanttu, E. (1962). Kirpusta keisariin: Kuvitettuja sananparsia. Otava.

Tanttu, E. (1966). Mutkat suoraks: Kuvitettuja sananparsia. Otava.

Yhteensä Lumme-kirjastoista löytyy kys. haulla 30 hakutulosta. Hyvässä lykyssä Pieksämäen mieskin löytyisi jostakin hakutulokseksi napsahtaneesta kokoelmasta. Kannattaa siis kysyä lisää omasta kirjastosta!

Kansallisesta Finna-palvelusta löytyy kuvallisina muutamia Tantun töitä: piirroksia, grafiikoita ja myös esimerkiksi Tampellan pyyhkeitä Tantun sananparsikuvituksilla. Finnan hakutuloksia voi selata klikkaamalla tästä. Pieksämäen miestä ei Finnan kuvista kuitenkaan löytynyt.