Frank-monihaku

Kysytty

Haluaisin tiedustella mitä ohjelmistoa olette käyttäneet kun olette luoneet MonihakuFrank-haku tietokantaa? jos pystytte antamaan jotain perustietoja tuosta tietokannasta, tietenkin teidän tietoturvallisuutta vaarantamatta Olisin hyvin kiitollinen.

Vastaus

Vastattu

Frank-monihaku on yksi varhaisimmista palveluistamme viime vuosituhannen loppuvuosilta (muita ovat Kysy kirjastonhoitajalta, Makupalat.fi ja Kirjastohakemisto - kaksi viimeistä edeltävillä nimillään). Sitä on muokattu ja uusittu vuosien varrella paljon ja moneen kertaan on ajateltu, että se tulee korvautumaan toisilla palveluilla, esim. aikoinaan yliopistokirjastojen Nelli-portaalilla. Tällä hetkellä näyttää siltä, että Finna.fi on palvelu, joka pystyy korvaamaan Frankin siinä vaiheessa, kun se sisältää kaikkien kirjastojen aineistojen tiedot.

Frank-monihaun koodia ei tällä hetkellä löydy Kirjastot.fi:n Githubista https://github.com/libraries-fi, eikä varsinaista teknistä dokumenttia ei löydy. Tässä jotain tietoa:

Monihaku on koodattu python-kielellä, edustana toimii Django ja käyttöliittymässä on paljon javaskript-koodia. Monihaku on toteutettu Scrapy:llä.

Lisää (ei-julkaistavaa) tietoa ohessa.