Olen 12-vuotias tyttö ja pidän Diana Wynne Jonesin Liikkuva Linna kirjasarjasta. Pidän myös muista kirjoista joiden pääasia on fantasia, mutta sivussa on myös…

Kysytty

Olen 12-vuotias tyttö ja pidän Diana Wynne Jonesin Liikkuva Linna kirjasarjasta. Pidän myös muista kirjoista joiden pääasia on fantasia, mutta sivussa on myös vähän romantiikkaa. Nyt en tiedä yhtään mitä lukea, joten olisiko ehdotuksia.

Vastaus

Vastattu

Kirjaston nuortenosastolta vinkattiin ensialkuun näitä kirjoja, joissa on roppakaupalla fantasiaa, ystävyyttä, rakkautta ja taikuutta:

Jessica Townsend: Nevermoor-sarja, jonka ensimmäinen osa on Morriganin koetukset.

(Morrigan korpin vaiheet velhokoulussa.)

Anna Hallava: Sammakkoprinsessa

(Hauska ja romanttinen kirjasarjan ensimmäinen osa Ofeliasta, joka on keiju ja haluaa kokea ensisuudelmansa.)

Thomas Taylor: Malamanteri, trilogian ensimmäinen osa

(Aaverannan kaupungissa on Hotelli Nautilus, jossa 12-vuotias Herbert Sitrus työskentelee löytötavaratoimiston hoitajana. Mitä tapahtuu, kun kadonnut onkin

ihminen..)

Mervi Heikkilä: Jaan ja Jäähammas

(Jaanin ja Titin ensimmäinen seikkailu fantasiamaailmassa.)

Mikki Lish ja Kelly Ngai: Taikuuden talo

(Sisarukset Hedy ja Spencer lähetetään jouluksi isoisänsä hoiviin taloon, joka on pullollaan taikaesineitä, joihin ei missään nimessä saa koskea. Pölyisiin kehyksiin alkaa ilmestyä viestejä, jotka johdattavat lapset kadonneen isoäitinsä jäljille...)

Kerstin Geir: Rubiininpuna, sarjan ensimmäinen osa

(16-vuotiaan Gwendolynin aikamatkustelua ja rakkautta.)

Neil Gaiman: Tähtisumua

(Kiehtova kertomus nuoresta miehestä, joka lupaa noutaa rakastetulleen taivaalta pudonneen tähden.)

ja tietysti myös esimerkiksi Harry Potter-sarja

Lisäksi lukusuositus:

Ystävyyttä ja yläkouluun valmistautumista (ei fantasia) löytyy uudessa suositussa kirjassa:

Debbi Michiko Florence: Homma hallussa, Keiko Carter

Kirjastojen omilta sivuilta ja esim. Instagramista löytyy kirjastojen tekemiä  kirjavinkkejä, suosituslistoja ja kirjalistoja lukudiplomin suorittamiseen.

Näistä voi olla apua, kun miettii mitä lukisi seuraavaksi.

Voit katsoa myös lisää nuortenkirjavinkkejä netissä esim. https://www.kirjasampo.fi/fi/sivupiiri

ja vinkkausvideoita: https://www.kirjastokaista.fi/lukuvinkit-nuorille/

Ehkä näistä kirjoista ja kirjasarjoista löytyy joku mieleinen

mutta kun käyt kirjastossa, henkilökunta auttaa myös mielellään löytämään kiinnostavaa lukemista.