Olemme ensi kevään "riemuylioppilaita" (eli kirjoitimme 50 vuotta sitten vuonna 1963 Lappeenrannan Tyttölyseossa) ja haluaisimme tulevassa juhlassa laulaa…

Kysytty

Olemme ensi kevään "riemuylioppilaita" (eli kirjoitimme 50 vuotta sitten vuonna 1963 Lappeenrannan Tyttölyseossa) ja haluaisimme tulevassa juhlassa laulaa saman laulun kuin tuolloin, mutta sanoja ja nuotteja ei löydy.

Luulin laulun "Lyyra kultainen" olevan silloisen luokanvalvojamme ja laulunopettajamme Ina Sunelin sanoittama ja säveltämä, mutta hänen lastensa mukaan niin ei ole. Kukahan laulun olisi säveltänyt ja sanoittanut, ja mistä saisimme käsiimme sen nuotit?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyin asiaa kollegoilta ympäri Suomea ja sain kaksi erilaista vastausta, jotka ovat tässä:

Laulun on säveltänyt ja sanoittanut Juhani Pohjanmies, ja se on omistettu Lahden Tyttölyseolle. Sanat ja nuotit löytyvät ainakin tyttölyseon historiikistä "Lahden yksityinen tyttölyseo 1908-1958" (s. 106 - 107). Kirjaa ei löydy pääkaupunkiseudun kirjastoista, joten sen voi tilata kaukolainana. Kaukolainalomakkeen voi täyttää lähikirjastossa tai tästä linkistä: http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Kaukopalvelu

Herman Rechberger on säveltänyt kuorolaulun Oda I, joka alkaa sanoilla Kultainen lyyra (suom. Teivas Oksala), Khrysea forminks (kreik. san. Pindaros).
Laulu löytyy nuotista (suomenkieliset ja kreikankieliset sanat) Sekakuorolauluja II (isbn 9519141014).
Kyseinen nuotti löytyy monesta pääkaupunkiseudun kirjastosta. Sitä voi käydä kysymässä lähikirjastosta, josta nuotin voi joko lainata tai varata.