Oikeuden tunnilla koulussa tehtävänä etsiä tietoa kirjastojen Rekisteriselosteesta. Mitä tietoja löytyy kirjaston rekisteriselosteesta? Yleisten kirjastojen…

Kysytty

Oikeuden tunnilla koulussa tehtävänä etsiä tietoa kirjastojen Rekisteriselosteesta. Mitä tietoja löytyy kirjaston rekisteriselosteesta? Yleisten kirjastojen tai tieteellisessä. Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjaston rekisteriseloste liittyy tietosuojaan. Se ilmoittaa mihin kirjaston asiakasrekisteriä käytetään. Rekisteriselosteen laatimisesta on henkilötietolain 1999/523 10 §:ssä. Sen löydät esimerkiksi Finlex-tietokannasta. Kirjastojen kotisivuilta löydät myös rekisteriselosteen, esimerkiksi Kouvolan kaupunginkirjasto-maakuntakirjastossa seuraavasti:
Tietosuoja: Kirjaston asiakasrekisteriä käytetään ainoastaan lainausten valvontaan. Tietoja ei luovuteta kenellekään ulkopuoliselle. Asiakkaalla on Henkilötietolain mukainen oikeus tarkastaa itseään koskevat tiedot rekisteristä. Kirjastolla on oikeus rekisteröidä asiakkaan henkilötunnus (Tietosuojalautakunnan päätös n:o 57, 29.11.1993).