Nyt tulisi varmaan aika vaikea kysymys.. Mutta minulla on kateissa eräs aikanaan todella rakas kirja jota pienenä luin / minulle luettiin. Tämä on ollut joskus…

Kysytty

Hei!
Nyt tulisi varmaan aika vaikea kysymys.. Mutta minulla on kateissa eräs aikanaan todella rakas kirja jota pienenä luin / minulle luettiin. Tämä on ollut joskus 80-luvun lopussa tai 90-luvun alussa. Kirjasta muistan kunnolla vain sen verran, että siinä oli poika joka seikkaili, ja ainakin jossain vaiheessa mukana oli joku pieni eläin. Kirjasta muistan kaksi pientä kohtausta/kuvaa: toisessa poika laittaa pikkueläimen menee kenkään, jolla tämä lähtee ajelehtimaan kuin purjeveneellä. Toisessa, isossa kuvassa joku hahmo tai esine on hinattuna lipputankoon. Kirja itsessään oli muistaakseni ohuehko, mutta isohko, ehkä n. A4-kokoinen, ja uskoisin että kansi oli pääosin sininen. Jostain syystä en saa tämän tarkempaa mielikuvaa kirjasta. Muistan vain tunnelman joka kirjassa oli ja haluaisin hirveästi löytää tämän kirjan; olen itse asiassa aikonut tatuoida itseeni jonkin kuvan tästä kirjasta jos sen vielä löydän jostain käsiini..

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kateissa oleva teos voisi olla Sven Nordqvistin kuvakirja Kun Miinus lähti avaraan maailmaan (Weilin+Göös, 1985). Jossakin vaiheessa maailmanmatkaansa Miinus-poika saa mukaansa käynnistettävän majavan, joka voisi olla muistelemasi pieni eläin. Toisessa kohtauksessa hän osuu lipputankotehtailija Höpsyläisen viisikymmenvuotispäiville, ja tämän parhaat ystävät juhlivat sankaria hissaamalla häntä edestakaisin lippunarusta pitkin tankoa. Aukeamankokoisessa kuvassa Höpsyläinen nähdään naurusuin lipputangon huipussa. Kirjan loppupuolella Miinus antaa matkansa alussa saamansa kengän purjeveneeksi maailman pienimmälle kalastajaukolle, joka on kadottanut oman veneensä. Tämän kohdan kuvituksena on juuri kysymyksessä kuvaillun kaltainen kenkäveneen vesillelasku.