Nyt on tullut muutama kirja, jonka on kirjoittanut kaksi kirjailijaa yhdessä. En ole ennen törmännyt tällaiseen usein. Onko yhdessä kirjoitettuja kirjoja…

Kysytty

Nyt on tullut muutama kirja, jonka on kirjoittanut kaksi kirjailijaa yhdessä. En ole ennen törmännyt tällaiseen usein. Onko yhdessä kirjoitettuja kirjoja paljonkin olemassa ja löytyykö siitä esimerkiksi lista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoitat ilmeisesti kaunokirjallisia teoksia, joilla on enemmän kuin yksi tekijä. Tietokirjallisuudessahan on yleistä, että teos syntyy usean tekijän yhteistyön tuloksena. Monen kirjoittajan teokset eivät ole epätavallisia kaunokirjallisuudessakaan. Itse asiassa monet renessanssiajan näytelmistä ovat enemmän kuin yhden tekijän luomuksia.

Myös romaanikirjailijat ovat tehneet yhteistyötä stimuloidakseen luovuuttaan, halusta työskennellä ystävän kanssa tai koemielessä. Kokeellisia romaaneja on kirjoitettu jopa yli sadan kirjoittajan yhteistyönä. Kirjoittajat ovat voineet kirjoittaa ovat voineet kirjoittaa aivan eri osia kirjasta löyhän kokonaiskäsityksen puitteissa tai sitten tehneet läheistäkin yhteistyötä, jossa toinen osapuoli on saattanut esimerkiksi keskittyä enemmän henkilöihin ja dialogiin ja toinen tarinaan ja kerrontaan.

Yleisimpiä yhteistyöt lienevät nykyään genrekirjallisuudessa. Näitä ovat esimerkiksi Douglas Prestonin ja Lincoln Childin trillerit, Maj Sjöwallin ja Per Wahlöön poliisiromaanit sekä Stephen Baxterin ja Terry Pratchettin Pitkä maa -tieteissarja. Eräät romaanisarjat syntyvät useiden kirjoittajien yhteistyönä, mutta ne julkaistaan yhteisellä salanimellä. Tällainen on esimerkiksi Erin Hunterin Soturikissat-sarja. Aina kaikkia tekijöitä ei muutenkaan mainita, vaan esimerkiksi kuuluisampi tekijä saa yksin nimensä kirjan kanteen, vaikka toinen olisi tehnyt suurimman osan kirjoitustyöstä. Tällaisia olivat esimerkiksi monet Alistair MacLeanin ja Robert Ludlumin viimeisistä kirjoista. Jopa monen kirjailijan novelleista koostuva antologia voidaan katsoa yhteistyöteokseksi, jos se rakentuu yhdessä sovitun maailman ja teeman ympärille, esimerkkinä vaikkapa spekulatiivuisen fiktion kokoelma Valitut: Suomen presidenttien salainen historia.

Näistäkin syistä ei ole olemassa mitään kaiken kattavaa listausta useamman kirjoittajan kirjoittamista kirjoista. Linkeistä voi kuitenkin löytää joitakin listauksia kirjallisista yhteistöistä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Collaborative_fiction

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Literary_collaborations

https://www.goodreads.com/list/show/15868.Round_Robins_and_Other_Collaborative_Fiction