Nyt on tosi huteralla pohjalla tiedot, mutta muistan vuosien takaa runon sisällissodasta, josta vaikutuin kovasti. Runossa muistaakseni teloitettiin jotakuta…

Kysytty

Nyt on tosi huteralla pohjalla tiedot, mutta muistan vuosien takaa runon sisällissodasta, josta vaikutuin kovasti. Runossa muistaakseni teloitettiin jotakuta. Olen melko varma, että runoilija oli Lauri Viita. Näillä tiedoilla ei varmaan itse kyseiseen runoon päästä käsiksi, mutta helpottaisi etsintääni, jos avuksi saisin tietoa: kirjoittiko Lauri Viita runoja sisällissodasta? Missä kokoelmissa näitä runoja olisi luettavana? Jos ei Lauri Viita, niin kuka toinen suomalainen miesrunoilija on kirjoittanut riimillistä runoa 1918 sodasta Tampereella?

Vastaus

Vastattu

Viidalla ei ole montaakaan runoa, jotka suoranaisesti liittyvät vuoden 1918 tapahtumiin. Yrjö Varpio nimeää kirjassaan Lauri Viita : kirjailija ja hänen maailmansa kuitenkin kaksi Betonimylläri-kokoelmaan sisältyvää tekstiä: "Aiheita 'Vallankumous' ja 'Kapina' -runoihin Viidan ei tarvinnut hakea kaukaa. Kansalaissota, 'kapina', oli ollut Pispalassa Viidan nuoruusvuosina vielä tuoreessa muistissa ja lukuisten tarinoiden kohteena." Näistä lyhyt ja ytimekäs Vallankumous saattaisi jopa käydä etsitystä runosta. Ensimmäinen sen kahdesta säkeistöstä kuuluu seuraavasti: "Monttunsa reunalla metsikön takana / silmillä likainen liina tai lakana / 'Eläköön vapaus!' huusi mies." (s. 33) "Vaikka runo aiheensa puolesta liittyy kansalaissodan tapahtumiin, siitä kuvastuu ennen kaikkea se mielialojen vallankumous, jonka toisen maailmansodan päättyminen runon syntyajankohtana oli Suomessa aiheuttanut." (Varpio, s. 100)

Tunnetuin sisällissodan Tampereesta runoillut lyyrikko lienee Viljo Kajava, jonka Tampereen runot -teos sisältää kokonaisen sikermän runoja aiheesta (Kevät 1918) ja viittauksia sotaan on myös muissa kokoelman runoissa. Kajavan sisällissotarunot eivät kuitenkaan ole loppusoinnullisia, joten kaivattu runo on tuskin hänen kirjoittamansa.