Nyt on myynnissä ns. omalippuja, jotka ovat kooltaan pieniä, ja niitä saa ohjeen mukaan pitää siinä kepissä öisinkin talon seinässä. Saako niitä todellä pitää…

Kysytty

Nyt on myynnissä ns. omalippuja, jotka ovat kooltaan pieniä, ja niitä saa ohjeen mukaan pitää siinä kepissä öisinkin talon seinässä. Saako niitä todellä pitää yötä päivää aina vaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Huomautan heti alkuun, että me vastaajat olemme maallikoita emmekä voi antaa lainsääntöä koskevissa asioissa mitään juridisesti päteviä tulkintoja.

Laki Suomen lipusta (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780380) ei aseta erityisiä rajoituksia liputtamiselle. 4 §:ssä todetaan: ”Jokaisella on oikeus liputtaa kansallislipulla.” Lipun turmelemisesta tai epäkunnioittavasta käytöstä voidaan kuitenkin tuomita sakkoihin (8 §). Asetus liputuksesta Suomen lipulla (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780383) määrittää liputuksen alkamisajaksi kello 8.00 ja lopetusajaksi auringon laskun tai viimeistään kello 21.00 (4 §), mutta näyttää koskevan ainoastaan valtion virastoja ja laitoksia.

Sisäministeriön sivuilla osoitteessa http://intermin.fi/suomen-lippu/ukk sanotaan liputusajoista seuraavaa: ”Lippu pitäisi nostaa ja laskea liputusaikojen mukaisesti, mutta aina tämä ei ole mahdollista esimerkiksi työajoista johtuen. Yksityishenkilö voi toimia liputusaikojen suhteen tarvittaessa joustavasti, kunhan lippua kohdellaan sen arvon mukaisesti. Muiden kuin yksityishenkilöiden tulisi noudattaa liputusaikoja mahdollisimman tarkasti.” Seinälipuista sanotaan vielä erikseen seuraavaa: ”Fasadilippuja koskevat samat liputusajat kuin varsinaisia lippujakin, joten se pitää laskea illalla liputusajan päättyessä ja nostaa uudelleen salkoon aamulla.”

Sisäministeriön sivuillakaan ei silti väitetä, että lipun pitäminen jatkuvasti olisi laitonta. Kenties se voi herättää silti paheksuntaa niissä, jotka pitävät sitä tapojen vastaisena. Kokonaan toinen juttu voi olla se, jos lippua pitää jatkuvasti ja antaa sen mennä likaiseksi ja rikkinäiseksi. Silloin se voi muuttua epäkunnioittavaksi käytöksi, jolloin siitä voidaan tehdä rikosilmoitus ja toimita sakkoihin.

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Myöskin: liputtaa saa muulloinkin kuin ns. liputuspäivinä. Netistä löysin tarinan sotaveteraanista jolle joka ikinen päivä oli itsenäisyyspäivä, kun asia kävi naapuria vaivaamaan.