Nyt on kulunut sata vuotta Tukholman olympialaisista. Voisiko saada tarkan päivämäärän, milloin Suomi juostiin maailmankartalle, että voidaan pitää…

Kysytty

Hei! Nyt on kulunut sata vuotta Tukholman olympialaisista. Voisiko saada tarkan päivämäärän, milloin Suomi juostiin maailmankartalle, että voidaan pitää satavuotisjuhlat. Tärkein päivämäärä on se 5 000 metrin juoksu, josta Hannes Kolehmainen parhaiten muistetaan ja jossa hän loppukirissä voitti ranskalaisen Jean Bouinin. Muistakin Hanneksen kultajuoksuista Tukholmassa olisi mukava tietää tarkka päivämäärä. Tällä alkaa olla jo kiire, sillä sen tiedon olen hankkinut, että kisat lopuivat 22.7.1912. Kiitos

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hannes Kolehmainen nousi Tukholman olympiakisojen 1912 menestyksekkäimmäksi yleisurheilijaksi kolmella kulta- ja yhdellä hopeamitalillaan. Yhdeksän päivän aikana hän osallistui kuuteen erilliseen kilpailuun ja voitti niistä jokaisen:

7.7. 10 000 m:n alkuerä [33.49,0]
8.7. 10 000 m:n finaali [31.20,8]
9.7. 5 000 m:n alkuerä [15.38,9]
10.7. 5 000 m:n finaali [14.36,6 (ME ja ensimmäinen virallinen 15 minuutin alitus)]
12.7. 3 000 m joukkuejuoksun karsinta [Kolehmainen voitti ME-ajalla 8.36,9, mutta Suomi ei selviytynyt loppukilpailuun]
15.7. maastojuoksu [45.11,6 (henkilökohtainen kultamitali ja joukkuehopea)]

Lähteet:
Matti Hannus, Kultaiset kentät : Suomen yleisurheilun vuosisata. WSOY, 1999
Markku Siukonen, 90 : itsenäisen Suomen urheilusankareita. Minerva, 2007