Nyt on haastava kysymys kun tiedot runosta ovat aivan älyttömän heikot. Äitini (s. 40-luvulla, mikäli tästä on jotain apua runon ajankohtaa pohtien) lausui…

Kysytty

Hei! Nyt on haastava kysymys kun tiedot runosta ovat aivan älyttömän heikot. Äitini (s. 40-luvulla, mikäli tästä on jotain apua runon ajankohtaa pohtien) lausui sitä joskus. Kyseessä vähän rillumarei-tyyppinen kevyt ja hupaisa teksti, missä runoilija oletettavasti on mies ja hän sanailee, kuinka lempii tyttöjä missä ikinä kulkeekin. Ja ainoa asia, minkä varmuudella muistan, ovat viimeiset sanat jotka kuuluvat "elän sata vuotta jos en sitä ennen kuole". Olisiko mitään mahdollisuutta näin vähäisillä tiedoilla löytää kyseistä runoa?

Vastaus

Vastattu

Annetuista vihjeistä tulee ensimmäisenä mieleen tuntemattoman sanoittajan käsialaa oleva laulu Merenkyntäjä Mikko Andersson, jonka Tapio Rautavaara levytti vuonna 1954:

"Rennosti elän elämäni tään / lemmin jos missä heiloja nään / surra ompi suotta / elän sata vuotta / jollen sitä ennen kuole"

Merenkyntäjä mikko andersson - YouTube