Nyt ois hakusessa tämmönen kotimainen novellikokoelma joka tuli lukiossa äikän tunnilla luettua. Elikkäs kirjan ensimmäinen osa oli kertomuksia itse Suomessa…

Kysytty

Nyt ois hakusessa tämmönen kotimainen novellikokoelma joka tuli lukiossa äikän tunnilla luettua. Elikkäs kirjan ensimmäinen osa oli kertomuksia itse Suomessa asuvista Matti Meikäläisistä, ja toinen osa taas Euroopassa syystä tai toisesta asuvista/matkaavista suomalaisista. Olen melko varma että kirjan toinen osa oli nimetty Tulenkantajien iskulauseenmukaan "Ikkunat auki Eurooppan". Olisiko tietoa mistä kirjasta on kyse?

Vastaus

Vastattu

Varsin hyvin kysymyksessä kuvailtua kirjaa vastaa Leena Leskisen Eurotarinoita (WSOY, 2001). Osa tarinoista sijoittuu Suomeen, osassa matkaillaan eri puolilla Eurooppaa. Kirjan yhdeksäntoista novellia on jaettu kahteen osaan, joilla ei tosin ole erillisiä otsikoita.

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_39454