Nykypäivänä Suomessa eletään melko itsenäistä ja yksilöllisyyttä korostavaa elämää, mutta minua kiinnostaisi lukea suomalaisten perheiden, sukujen,…

Kysytty

Hei!

Nykypäivänä Suomessa eletään melko itsenäistä ja yksilöllisyyttä korostavaa elämää, mutta minua kiinnostaisi lukea suomalaisten perheiden, sukujen, naapurustojen ja yhteisöllisyyden historiasta ja siitä miten perheen ja suvun merkitys on muuttunut suomalaisten keskuudessa esim. 1900-luvun aikana. Löytyisiköhän tästä aiheesta jotain kirjallisuutta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä muutamia kirjoja, jotka käsittelevät yhteisöllisyyden historiaa ja muutosta. Mukana on pari kirjaa, joissa painopiste on vielä 1900-lukua aiemmassa historiassa, mutta ajattelin, että nekin saattaisivat kiinnostaa.

Anttila, Erkko. Esikaupunkien vuosisata: paikallinen yhteisöllisyys Helsingin seudun vanhoissa työväen esikaupungeissa 1900-luvulla. Väitöskirja. (Helsingin yliopisto, 2015)

Kylä kaupungistuvassa yhteiskunnassa: yhteisöelämän muutos ja jatkuvuus. Holmila, Marja (toim.) (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2001)

Perheen jäljillä: perhesuhteiden moninaisuus Pohjolassa 1400–2020. Ilmakangas, Johanna & Lahtinen, Anu (toim.) (Vastapaino, 2021)

Suomalaisen arjen historia 3. Modernin Suomen synty. Häggman, Kai & Haapala, Pertti. (Weilin+Göös, 2007) -->  ks. myös muut saman kirjasarjan julkaisut

Yhteisöllisyyden perintö: tutkimuksia yhteisöistä eri vuosisadoilla. Eilola, Jari & Moilanen, Laura-Kristiina (toim.) (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2013)