Nykyisin ruotsinmaalainen ystäväni muistelee lapsuutensa lukemistoa, jossa oli Pekka Halosen kuvitus. Mikähän se mahtaisi olla nimeltään. En ole onnistunut…

Kysytty

Nykyisin ruotsinmaalainen ystäväni
muistelee lapsuutensa lukemistoa, jossa
oli Pekka Halosen kuvitus. Mikähän
se mahtaisi olla nimeltään. En ole
onnistunut sitä selvittämään. Kyselin
jopa Halosenniemen oppaalta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen nuorisokirjallisuuden instituutin Onnet-tietokanta (http://prettylib.erikoiskirjastot.fi/snki/lastenjanuorten.htm) antaa kaksi teosta, joissa on Pekka Halosen kuvitus.

Aho, Juhani: Kolme lastua lapsille (WSOY, 1899)
Sisältää kolme Ahon eläinsatua: Surullinen tarina jäniksen pojasta, Iloinen tarina jäniksestä ja pojasta sekä Haltijan joululahjat. Kansi on vaalea, ja kuvassa poika laskee suksilla mäkeä ajaen takaa jänistä, jonka toisesta takajalasta roikkuu ansalanka.

Voionmaa, Väinö: Erämiehet : historiallinen kertomus Pirkkalanpohjasta (Kansanvalistusseura, 1909)
1500-luvulle sijoittuva historiallinen romaani. Kannen kuvassa suksilla liikkeellä oleva Inki katselee piilosta puiden takaa tulessa olevia rakennuksia ja ihmishahmoja niiden ympärillä.

Ellei kumpikaan näistä tunnu oikealta kirjalta, voitte kääntyä vielä suoraan instituutin puoleen. Sähköpostiosoite on info@lastenkirjainstituutti.fi.