Nykyaikana ainakin suomessa pitää ensin käydä autokoulu, ennen kuin saa ajokortin. Ennen ajokortin saamista pitää suorittaa hyväksytysti teoriakoe ja ajokoe…

Kysytty

Nykyaikana ainakin suomessa pitää ensin käydä autokoulu, ennen kuin saa ajokortin. Ennen ajokortin saamista pitää suorittaa hyväksytysti teoriakoe ja ajokoe. Miten silloin, kun ensimmäinen suomalainen tai ensimmäinen ihminen koko maailmassa sai ajokortin, niin kuinka kyseiset henkilöt pystyivät todistamaan olevansa kykeneviä ajamaan autoa ja saamaan ajokortin? Kun maailman ensimmäinen ajokortin saaja sai ajokortin, niin ei ollut ennen häntä saanut korttia eikä ainakaan samalla tavalla käydä autokoulua, jossa hän olisi voinut oppimaan ajamaan autolla. Ainakaan maailman ensimmäinen autolla ajamaan oppinut ihminen ei ole voinut saada oppia keneltäkään toiselta, joten kuinka autoja opittiin ajamaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Autoilun alkuaikoina ajokorttia ei ollut vielä käytössä. Opettelu autolla-ajoon oli alussa sitä, että oppi tuntemaan "koneen" ja huoltamaan sitä, jos siihen tuli vika kesken matkaa. Opettajana toimi usein auton myyjä, ja opetus tapahtui auton vierellä mukautettuna sisällöllisesti oppilaan aikaisempiin taitoihin ja tietoihin.

Ajokortit tulivat käyttöön vasta, kun autoilua ja liikennettä alettiin virallisesti säännellä 1900-luvun ensimmäisen vuosikymmenen aikana. Suomessa liikenteen sääntely alkoi Helsingissä vuonna 1907. Silloin voimaan tulleiden järjestyssääntöjen mukaan autonkuljettajiksi aikovilta edellytettiin, että he asiantuntevan henkilön antamalla todistuksella pystyivät osoittamaan täysin perehtyneensä automobiilin rakenteeseen, hoitoon ja ohjaamiseen. Helsingin ensimmäiset katsastusmiehet, joista tuli järjestyssääntöjen mainitsemia "asiantuntevia henkilöitä", eivät itsekään olleet mitään ajotaidon mestareita, vaan he suhtautuivat alkuaikoina ajotaitoon terveen ymmärryksen mukaan - tarkastelivat ajokykyä ja jos ajo oli maallikon käsityksen mukaan hyvä, annettiin hakijalle ajokortti.

Ensimmäiset autoilijat lienevät oppinsa saaneet perinteisesti yrityksen ja erehdyksen kautta. Täytyy myös muistaa, että kaikkein ensimmäiselläkin autolla on ollut suunnittelijansa, joka on voinut jakaa tietoa ja antaa oppia sen rakenteesta ja toiminnasta.

Lähde:
Ulla-Maija Sornikivi, Kuljettajakoulutus : itseopiskelusta autokouluopetukseen. Books on Demand, 2014