Nykyään ruokalistojen perään merkitään usein lyhenteillä, onko ruoka laktoositonta, vähälaktoosista tai gluteenitonta. Onko kananmunattomalle olemassa jokin…

Kysytty

Nykyään ruokalistojen perään merkitään usein lyhenteillä, onko ruoka laktoositonta, vähälaktoosista tai gluteenitonta. Onko kananmunattomalle olemassa jokin vakiintunut lyhenne? Siitä näkee jos jonkinmoisia versioita.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Virallisia lyhenteitä kananmunattomalle ruoalle tai kananmunattomille ruokavalioille ei Kielitoimistolla ole. Siksi käytäntö on kirjavaa. Jos päädyt käyttämään yhden tai kahden kirjaimen ratkaisua, asiakkaan olisi varmasti hyvä saada ruokalistalla myös luettelo käyttämistäsi lyhenteistä. Siitä käy ilmi lyhenteiden käytön johdonmukaisuus.

Käyttöyhteys Kielitoimiston mukaan ratkaisee, mikä on mielekästä.
Jos päädyt viittaamaan kananmunattomiin ruokavalioihin, ajattele asiaa sanan lopusta sanan alkuun päin ja pistä mielekkäässä kohdassa konsonantin jälkeen piste. Esimerkiksi "laktoveget. ruokavalio."