Nykyään liikkuu paljon väärää tietoa ja tilastojen tulkinta on vaikeaa. Onneksi on kirjasto, josta kysyä <3 Kysymykseni on seuraava: Kumpi on vaarallisempi…

Kysytty

Hei.

Nykyään liikkuu paljon väärää tietoa ja tilastojen tulkinta on vaikeaa. Onneksi on kirjasto, josta kysyä <3

Kysymykseni on seuraava:

Kumpi on vaarallisempi sairaus tilastojen perusteella: influenssa vai korona?

Pyydän arviota vain tilastojen perusteella, koska tiedän ettei lääketieteellistä arviota voi antaa.

Kiitos paljon ja hyvää joulua.

Vastaus

Vastattu

Tähän mielenkiintoiseen kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta. Jos vaarallisuutta mitataan kuolleiden määrällä, on huomioitava, ettei covid-19 ole ollut kuolemansyytilastossa läsnä vielä yhtäkään kokonaista tilastovuotta. Covid-19 tuli vasta vuoden 2020 aineistoon, ja Suomessa epidemia alkoi kesken vuotta (maaliskuussa 2020). Koronakuolemien tulevasta kehityksestä emme tiedä vielä mitään.

Tilastokeskuksen kuolemansyytilaston mukaan covid-19 oli vuonna 2020 peruskuolemansyynä 558 ja influenssa 58 henkilöllä. Luvut eivät varsinaisesti ole vertailukelpoiset, koska vuonna 2020 suomalaisia ei ollut rokotettu covid-19:ää vastaan, mutta monilla oli influenssarokotus. Osalla väestöstä oli myös aiempien sairastumisien kartuttamaa immuniteettia influenssaa vastaan.

Kuolemansyytilastosta löytyy tietoa influenssaan kuolleista vuodesta 1936 alkaen. Influenssasta kuolemansyynä on kirjoitettu Tilastokeskuksen Tieto&Trendit -artikkelissa helmikuussa 2020: https://www.stat.fi/tietotrendit/artikkelit/2020/kuinka-monen-kuoleman-syy-on-influenssa-kertovatko-luvut-kaiken/.

Vuosikymmenten aikana Suomessa on ollut useita pahoja influenssaepidemioita, joihin on kuollut vuodessa yli tuhatkin henkeä, esimerkiksi vuonna 1936 Suomessa tilastoitiin yli 1 700 influenssakuolemaa. Tuolloin ei vielä ollut rokotuksia, joten tilanne ei siinä mielessä ole vertailukelpoinen nykyhetkeen. On ollut toisaalta myös vuosia, jolloin influenssaan ei ole kuollut juuri ketään. Lukumääriä influenssaan kuolleista löytyy edellä mainitusta artikkelista.

Tautien vaarallisuutta voi tietysti arvioida muillakin mittareilla kuin kuolemia tarkastellen. Taitaa olla vielä liian aikaista sanoa, millaisia pitkäaikaisia seurauksia covid-19 voi aiheuttaa sen sairastaneille.