Nykyään kuukausi (lue: "kuun kausi") perustuu kuun kiertoaikaan maan ympäri, vaikka se alunperin tarkoitti kahden uudenkuun välistä ajanjaksoa. Milloin ja…

Kysytty

Nykyään kuukausi (lue: "kuun kausi") perustuu kuun kiertoaikaan maan ympäri, vaikka se alunperin tarkoitti kahden uudenkuun välistä ajanjaksoa.

Milloin ja miksi asia muutettiin ja kenen toimesta? Nasan?

Eikö synodinen kuukausi ole enää riittävän tarkka ajanlaskuksi?

Mikähän vuosi mahtaa olla se oikea vuosi? Onko nyt varmasti vuosi 2016?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saimme apua Tähtitieteellinen yhdistys Ursan asiantuntijalta. Hän vastasi näin:
”Kuukausi ei ole missään vaiheessa perustunut kuun tarkkaan kiertoon. Gregoriaaninen kalenteri on paranneltu versio juliaanisesta kalenterista, joka puolestaan on paranneltu versio roomalaisesta kalenterista, joka puolestaan on paranneltu versio jostain antiikin kalenterista, joka puolestaan on perustunut siihen että täysiympyrä on 360 astetta ja se on tasan jaollinen 12sta. Tämä taas juontaa jonnekin Mesopotamiaan. Historioitsija olisi paljon parempi vastaamaan tähän. Mutta siis Kuun kierrolla ei ole tekemistä asian kanssa. Sattuu vain olemaan niin kivasti että vuoden kun jakaa kutakuinkin tasan kahteentoista niin tämä aika lähes Kuun kierron mittainen.
Gregoriaaninen kalenteri on otettu käyttöön vuonna 1582 Paavi Gregorius XIII toimesta.

Ei. Synodinen kuukausi on murtoluku johon ei mahdu kokonaisluvullinen määrä päiviä tasan mitenkään.

Miksi ei olisi vuosi 2016? Ajan mittaaminen on aina sopimuksellinen kysymys että mistä lähdetään liikkeelle.”

Hän suositteli myös luettavaksi Ursan julkaisua ”Vanhin tiede” , josta saa käsityksen ajanlaskusta.

2 ääntä

Kommentit

Ja vuodetkin ovat vain numeroita, kuten ihmisen ikäkin