Nuudeleita on kovin monenlaisia. Mitkä niistä ovat terveellisimpiä? Sisältävätkö ne yleensä paljon haitallisia lisäaineita?

Kysytty

Nuudeleita on kovin monenlaisia. Mitkä niistä ovat terveellisimpiä? Sisältävätkö ne yleensä paljon haitallisia lisäaineita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nuudelit valmistetaan yleensä vehnästä tai riisistä, mutta toisinaan myös palkokasveista tai muista viljakasveista. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Fineli-tietopankin mukaan nuudelit sisältävät pääosin hiilihydraatteja, ja jonkin verran myös proteiineja ja rasvaa. Pikanuudeleissa on usein mukana myös mm. mausteita ja öljyä. Kannattaa tutkia tuoteselostetta nuudeleita ostaessaan. Myös lisäaineet selviävät tuoteselosteesta.

Alla linkki Finelin sivulle, josta selviää erilaisten nuudelien ja nuudeliruokien ravintoainesisältö:

https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet?q=nuudelit&foodType=ANY