Nurmon hautausmaalla on vakaumuksensa puolesta henkensä antaneiden muistomerkki ja Paukanevalla teloitettujen muistomerkki. Milloin nämä on pystytetty…

Kysytty

Nurmon hautausmaalla on vakaumuksensa puolesta henkensä antaneiden muistomerkki ja Paukanevalla teloitettujen muistomerkki. Milloin nämä on pystytetty/paljastettu. Kuka ne on suunnitellut ja veistänyt/valmistanut? Onko muistomerkkien vaiheista tietoa?

Vastaus

Vastattu

Vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkki ja yhteishauta sijaitsee Nurmon hautausmaalla VI-osaston keskivaiheilla. Haudassa lepäävät vainajat siirrettiin vuonna 1944 Paukanevalta, joihin heidät oli vuonna 1918 haudattu kahteen merkitsemättömään yhteishautaan. Hautamuistomerkkinä on punagraniittinen vaakakivi. Kiveen on piirretty kahteen riviin  21 hopeista ristiä, joista kukin merkitsee yhtä haudassa lepäävää tunnistamatonta vainajaa. Kiven sivuihin on kuvattu soihtua pitelevä käsi sekä säteilevä aurinko. (Johanna Miedon tekemä kartoitus 2009)

Nurmon joululehdessä (1995, s. 68-69) on artikkeli Paukanevan muistomerkistä.  Kuvatekstissä on mainittu muistomerkin pystytysvuodeksi 1978, tietoa suunnittelijasta ei ole.