Nuorena jotakin taidekirjaa selatessani mieleeni on jäänyt teos, jossa on nuori tyttö kaapu päällänsä, joen (?) varrella, jonkinlainen perhoshaavi kädessään…

Kysytty

Hei,
Nuorena jotakin taidekirjaa selatessani mieleeni on jäänyt teos, jossa on nuori tyttö kaapu päällänsä, joen (?) varrella, jonkinlainen perhoshaavi kädessään. Kuvassa taisi myös olla tuo perhonen. Kaavun alla tytöllä ei ole vartaloa. Kenenkähän taiteilijan maalaus olisi kyseessä ja missä tuo maalaus saattaisi olla esillä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aivan täsmälleen kuvailemasi kaltaista teosta emme löytäneet taidekirjoistamme. Kuitenkin meillä on 2 ehdotusta, edellyttäen että taiteilija on suomalainen:
Beda Stjernschantzin Fantasia tai Hugo Simbergin Elämän virralla.
Molemmissa tauluissa on hahmo, jolla on vaalea tai valkoinen kaapu yllään. Teoksessa Fantasia hahmo on selvästi nuori nainen, jonka vartalo ei erotu. Siinä ei kuitenkaan ole jokea vaan perhosmaisia puunlatvoja. Teoksessa Elämän virralla on valkeakaapuinen hahmo, jonka vartalo ei näy ja jonka sukupuolikaan ei käy selville, mutta tämä hahmo seisoo veneessä joella. Vene on täynnä kirjoja, joista kokassa olevan kirjan sivut on levitetty auki.
Kuvat löytyvät teoksista: Sarjas-Korte, Salme: Uuden taiteen lähteillä: Suomalaisia taiteilojoita Pariisissa, Berliinissä ja Italiassa 1891-1895 (1966) (s. 88)
Kämäräinen, Eija: Suomalainen taidegalleria (1999) s. 41
Nämä kirjat ovat saatavissa Porvoon kaupunginkirjastosta. Askolassa ei näitä näytä olevan.
Ulkomaisista taitelijoista olemme saaneet ehdotuksia asiakkailta (kommenttiosuudessa): Kyseessä voisi olla Berthe Morisot'n maalaus Chasse aux papillons: http://www.artilim.com/artist/morisot-berthe/chasing-butterflies.aspx tai tsekkiläisen Toyenin (Marie Čermínová) "Spící" (Sleeping) v. 1937. Siinä ainakin tuo "vartalon puuttuminen" on selkeästi esillä, ja haavi on myös, mutta ei jokea vaan jokin muu, autio maisema. http://kultura.idnes.cz/vytvarneum.asp?r=vytvarneum&c=A090312_102133_vy… .

8 ääntä

Kommentit

Lisäys: Siis joki "on" myös mutta ei perhosta. Olen aika varma että on tämä "Spící" kyseessä.

Suurkiitos kommentoijille! Juuri Spícía asiakas etsi! Terv. Toimitus