Noin 4-5 vuotta sitten lainasin kirjastosta (Oulu) erään mielenkiintoisen romaanin, jossa kiinalainen poliisietsivä ratkaisee erilaisia rikoksia. Kirja oli…

Kysytty

Noin 4-5 vuotta sitten lainasin kirjastosta (Oulu) erään mielenkiintoisen romaanin, jossa kiinalainen poliisietsivä ratkaisee erilaisia rikoksia. Kirja oli paksuhko, yli 500 sivua muistaakseni. Kirjailija on USA:ssa elävä kiinalainen (tai ainakin sukujuuriltaan kiinalainen) ja luulen että hän on kirjoittanut useampiakin kirjoja kuin vain tämän yhden. En millään muista kirjailijan enkä kirjan nimeä, vaikka olen yrittänyt niitä penkoa. Olisi kovin mukava jos saisin ne tietooni, haluaisin kovin mielelläni lukea kirjan uudestaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voisi olla kiinalainen kirjailija Qiu Xiaolong, joka asuu Yhdysvalloissa ja kirjoittaa Kiinaan sijoittuvia dekkareita, joiden päähenkilönä on ylikomisario Cao Chen. Qiulta on käännetty suomeksi seitsemän kirjaa : Punaisen sankarittaren kuolema (2005), Punaisen merkin tanssija (2006), Musta sydän (2007), Kahden kaupungin tarina (2008), Punapukuiset naiset (2009), Tapaus Mao (2010) ja Kuolemanjärvi (2013).Lisää Qiusta Dekkarinetissä http://www.tornio.fi/index.php?p=QiuXiaolong .