Kysyisin, löytyykö arkistostanne Sanoma-lehtiä vuosilta 1945-1948?

Kysytty

Kysyisin, löytyykö arkistostanne Sanoma-lehtiä vuosilta 1945-1948? Isäni toimi tuona aikana poliisina Kausalassa ja Jaalassa.
Olisin kiinnostunut m.m. lehtiartikkeleista jotka käsittävät rikollisen Gunnar Grönbergin kiinniottoa. Isäni suoritti yksin Grönbergin kiinnioton Vuolenkoskella. Kiinniotto tapahtui saamieni tietojen mukaan elo-syyskuussa 1945.
Mikäli teillä ei ole arkistoa tältä ajalta niin ehkä voitte neuvoa eteenpäin mistä voisin löytää niitä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansalliskirjaston Digitaaliset aineistot -sivuston kautta löytyi tuolta ajalta yksi artikkeli Gunnar Grönbergistä. Se on Sisämaa-Laatokka-lehdestä 13.8.1948. Se liittyy kuitenkin hänen vankilasta pakoonsa. Artikkeli on luettavissa alla olevasta linkistä:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1744900?term=Gunnar%20Gr%C3%B6nberg&page=3

Kaikkia artikkeleita ei kuitenkaan voi vapaasti lukea vaan ainoastaan vapaakappalekirjastoissa, joita ovat Kansalliskirjasto Helsingissä, Turun yliopiston kirjasto, Jyväskylän yliopiston kirjasto, Åbo Akademin kirjasto, Oulun yliopiston kirjasto ja Itä-Suomen yliopiston kirjasto.

Pietarsaaren kirjastossa on mikrofilmeillä Pietarsaaren Sanomien ja Jakobstad Tidningin vanhempia vuosikeroja, joita voi lukea kirjastossa. Kysy tarkemmin kirjastosta:

https://www.fredrikabiblioteken.fi/fi/library-page/pietarsaaren-kaupunginkirjasto