Netti hyvä, Google parempi, ei vielä kirjastonhoitajaa voittanutta. Etsin runoja, jotka käsittelevät työtä, työyhteisöä jne. Mistähän tähän teemaan sopivaa…

Kysytty

Netti hyvä, Google parempi, ei vielä kirjastonhoitajaa voittanutta.

Etsin runoja, jotka käsittelevät työtä, työyhteisöä jne. Mistähän tähän teemaan sopivaa lyriikkaa löytyisi ja kenen teoksia kannattaisi vilkaista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Työ ei näytä inspiroineen runoilijoita samassa määrin kuin monet muuut aiheet, mutta tässä kuitenkin muutamia ehdotuksia.
Antologioita, joihin sisältyy mm. työaiheisia runoja:
Sydämeni laulu : suuri runoantologia. [4], [Mennyt maailma ja nykyaika].
Suomalainen omakuva : Jaakko Ilkasta City-Merviin : valikoima runoja / toimittaneet Salme Saure ja Kaarina Sala.
Tämän runon haluaisin kuulla 3 / toimittaneet Satu Koskimies ja Juha Virkkunen.
Nyt ylös kansa kaikkivalta : valikoima vanhan työväenliikkeen runoutta / toim. Kalevi Kalemaa.
Päivän kierto : valikoima runoja / toim. Kai Sievers.
(Nämä kaikki ovat saatavissa Hämeenlinnan kirjastoista.)

Työaiheisia antologioita:
Työn runo puhuu : Työn runo -kilpailun satoa / toimittaneet Kaija Viljakainen, Tuija Kakko.
Kaiken kansan työrunot :(Valikoima Työ, elämä -runokilpailun runoja) / [toimittaja: Risto Ahti].
Oodi suomalaiselle työlle nyt : runoantologia / Anja Siippainen & Timo Sinnemaa.
(Näitä ei ole Hämeenlinnan kirjastoissa.)

Pirjo Levon runosivuilta löytyy muutamia työrunoja: ks. http://www.pirjolevo.fi/60097898
Lähinnä työttömyyttä käsittelee Olli Hyvärisen kokoelma Mikä työmiestä vituttaa : runoja (2004).
Yksittäisiä työaiheisia runoja löytyy mm. Arvo Turtiaisen, Mika Waltarin (esim. Rakentajat), Lauri Viidan (esim. Betonimylläri-kokoelma), Marja-Leena Mikkolan (esim. Laulu naisen tehtävästä), Ilkka Koiviston (esim. Menevän miehen kertomus), Jorma Eton (esim. Sokerileipuri, Kirjastonhoitaja, Siivooja) ja varmasti vielä monen muunkin runoilijan tuotannosta.